Örebro universitet i sociala medier
Örebro universitet använder sociala medier för att nå olika målgrupper. Här kan du se vilka sociala medier vi använder och på vilket sätt.
Varför sociala medier?
En av Örebro universitets lagstadgade uppgifter är att vi ska ”samverka med det omgivande samhället för ömsesidigt utbyte och verka för att den kunskap och kompetens som finns vid högskolan kommer samhället till nytta”. Detta är ett väldigt formellt sätt att säga att vi på olika sätt ska dela med oss av vad vi kan samt att lära av andra så att informationen kan användas av fler.
Detta är grunden för mycket av den kommunikation och samverkan som sker vid universitet. Utöver vår huvudkanal, www.oru.se, använder vi oss av sociala medier i detta arbete.
Så hanterar vi personuppgifter i sociala medier vid Örebro universitet.pdf
-
Örebro universitets Facebook
På Facebook publicerar vi aktuell information till våra studenter, nyheter kring vår forskning och evenemang som organiseras av Örebro universitet, i syfte att sprida aktuell, relevant information till allmänheten på ett lättillgängligt sätt.
-
Örebro universitets YouTube-kanal
På Youtube publicerar vi filmer om studentliv och våra utbildningar, i syfte att informera och inspirera potentiella studenter. Vi publicerar även filmer som rör vår forskning i syfte att sprida aktuell kunskap och information till allmänheten.
-
Örebro universitets Instagram
På Instagram publicerar vi inlägg och händelser om studentlivet och Örebro universitets utbildningserbjudande. Syftet är att informera och inspirera potentiella och nuvarande studenter samt verka för studentrekrytering.
-
Örebro universitets TikTok
På TikTok visar studentambassadörer upp hur det är att plugga i Örebro och studentlivet. Syftet är att inspirera potentiella och nuvarande studenter samt verka för studentrekrytering.
-
Örebro universitets LinkedIn
På LinkedIn publicerar vi inlägg om vår forskning, våra utbildningar och aktuella nyheter, i syfte att informera alumner, näringslivet och organisationer om vår verksamhet.