This page in English

Örebro universitets pedagogiska meriteringsmodell

Bild på ballonger

Den pedagogiska meriteringsmodellen vid Örebro universitet ska vara till nytta för lärosätet och syftar till att synliggöra och uppmärksamma kvaliteter som stärker och utvecklar den pedagogiska verksamheten. Den ska också vara ett stöd för lärare i strävan att utvecklas i sitt lärarskap och bli pedagogiskt skickligare.

Modellen uppmuntrar lärare att

  • bredda sin pedagogiska praktik: att i fler och vidare sammanhang utveckla undervisning och stödja lärande och i olika roller ta ansvar för utbildningens kvalitet, och
  • fördjupa sitt vetenskapliga förhållningssätt: att grunda läraktiviteter och examinationer i forskning och själva utveckla kunskap om undervisning och lärande.

Den pedagogiska meriteringsmodellen vid Örebro universitet består av två nivåer: meriterad lärare och excellent lärare. För att kunna ansöka om att bli antagen som excellent lärare måste den sökande redan vara antagen som meriterad lärare.

Läs mer om beredningsproccessen.

Lärare som blivit antagna som meriterade och excellenta lärare (se längst ner på sidan) ska ses som en tillgång och en resurs för sitt ämne, sin enhet och sin institution – inte minst i att driva pedagogiskt utvecklingsarbete, organisera och leda utbildning och initiera kollegiala erfarenhets- och kunskapsutbyten om undervisning och lärande. Meriterade och excellenta lärare förväntas även bidra till den pedagogiska utvecklingen vid lärosätet som helhet genom att ta på sig pedagogiska uppdrag och gripa sig an pedagogiska arbetsuppgifter av olika slag och på olika nivåer i organisationen.

Under rubrikerna nedan hittar du information om kriterierna för att bli antagen som meriterad och excellent lärare och vad du bör tänka på när du skriver din ansökan. Innan du påbörjar arbetet med din ansökan rekommenderas du att anmäla dig till den högskolepedagogiska kursen Att dokumentera pedagogisk skicklighet (två veckor) som ger handfasta råd om hur du går tillväga för att dokumentera din pedagogiska skicklighet och visa att du uppfyller kriterierna i meriteringsmodellen. Du kan också ta hjälp av kollegor som blivit antagna som meriterad eller excellent lärare och vet vad det innebär att arbeta med ansökan.

Den pedagogiska meriteringsmodellen har funnits sedan 2009. Från början hade modellen en nivå: särskilt meriterad lärare. Titeln ändrades 2017 till excellent lärare. Från och med 2025 består modellen av två nivåer: meriterad lärare och excellent lärare. Här presenterar vi samtliga lärare som har blivit antagna.

2010

Anders Avdic, informatik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Åsa Kroon, medie- och kommunikationsvetenskap: excellent lärare (särskilt meriterad lärare) 

Krister Persson, kulturgeografi: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2011

Laura Ervo, rättsvetenskap: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Inga Lill Källström Karlsson, omvårdnadsvetenskap: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Katarina Swartling Widerström, folkhälsovetenskap: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2012

Annika Göran Rodell, måltidskunskap och värdskap: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2014

Louise Berglund, historia: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Ulla Ohlsson, omvårdnadsvetenskap: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Therése Skoog, psykologi: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2015

Gun Abrahamsson, företagsekonomi: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Annika Andersson, informatik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Niklas Eriksen, matematik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Steven Linton, psykologi: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Bodil Sundberg, naturvetenskapernas och teknikens didaktik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Claire Hogarth, engelska: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2016

Andreas Bergwall, matematik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Sara Frödén, pedagogik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Malin Hagström, matematik: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

Helen Setterud, medicin: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2017

Henric Bagerius, historia: excellent lärare (särskilt meriterad lärare)

2020

Eric Borgström, svenska språket: excellent lärare

Sara Edlund, psykologi: excellent lärare

Maria Jaensson, omvårdnadsvetenskap: excellent lärare

2021

Sabina Du Rietz, företagsekonomi: excellent lärare

Cecilia Pettersson, arbetsterapi: excellent lärare

Jörgen Stenlund, naturvetenskapernas och teknikens didaktik: excellent lärare

Helen Stockhult, företagsekonomi: excellent lärare

Magnus Ögren, matematik: excellent lärare

2022

Anette Bagger, pedagogik: excellent lärare

Sofia Bergbom, psykologi: excellent lärare

Anders Crichton-Fock, måltidskunskap och värdskap: excellent lärare

2023

Barbro Bergfeldt, bild: excellent lärare

Magnus Hansson, företagsekonomi: excellent lärare

2024

Anna Hellertz, kriminologi: excellent lärare

Malin Karlberg Traav, omvårdnadsvetenskap: excellent lärare

Fredrik Karlsson, informatik: excellent lärare

Anna Kremel, företagsekonomi: excellent lärare

Joakim Norberg, psykologi: excellent lärare

Joel Rasmussen, medie- och kommunikationsvetenskap: excellent lärare