Verksamhetsplanering, riskanalys och verksamhetsberättelse

Verksamheten vid Örebro universitet ska kännetecknas av hög kvalitet. Kvalitets- och verksamhetsplaneringsprocessen är kärnan i universitetets kvalitetssystem och ska bidra till att universitetet når de mål som finns formulerade i fastställd vision och framtagna strategier.

Med hjälp av tre övergripande och nära sammanlänkade processer stöds styrning och utveckling av universitetets uppdrag inom planering och uppföljning:

  • Verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling: säkerställer att fakulteter, institutioner och verksamhetsstöd utvecklar sina ansvarsområden systematiskt och medvetet
  • Resursfördelning: säkerställer fördelning av resurser inom universitetet i enlighet med underlag och riktlinjer
  • Intern styrning och kontroll: säkerställer en ändamålsenlig och effektiv verksamhet där risker identifieras och hanteras

Dessa omsätts i sin tur i planerings- och uppföljningsprocesser:

Planeringsprocessen är en återkommande process för att planera och dimensionera universitetets verksamheter och resurser.

Uppföljningsprocessen är en kontinuerlig process för att följa upp, rapportera och styra verksamhet och resurser så att universitetet utvecklas i beslutad riktning.

För att kunna sätta upp tydliga och utmanande, men rimliga, målsättningar och för att kunna presentera en rättvisande bild av verksamheten krävs kontinuerlig dialog med samt underlag och inspel från olika delar av universitetet.

Riktlinjer för styrning och ledning

Dokumentet Styrning och ledning vid Örebro universitet, riktlinjer.pdf syftar till att tydliggöra ramar, strukturer, roller, ansvar och processer i organisationen. Beskrivningen omfattar primärt universitetsövergripande nivå och fakultetsnivå, och rör både linjestyrning och kollegialitet.

Pilar på en piltavla.

Verksamhetsplan

Information om arbetet med verksamhetsplan

Kuber med bokstäver som bildar ordet RISK.

Riskanalys

Information om arbetet med planering.

En hand med en penna som pekar på en skärm.

Verksamhets-berättelse

Information om arbetet med uppföljning.

Örebro universitetet tillämpar olika modeller för intern resursfördelning inom:

  • ­Utbildning på grundnivå och avancerad nivå
  • ­Forskning och utbildning på forskarnivå
  • ­Indirekta kostnader

Modellerna beskrivs nedan.

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Statens ersättning för utbildning på grundnivå och avancerad nivå görs utifrån utbildningsvolym genom per capita-belopp för antalet registrerade studenter (omräknade till helårsstudenter; HST) och deras studieprestationer i form av avklarade poäng på kurser (omräknade till helårsprestationer; HPR) inom olika utbildningsområden. Ersättningen differentieras utifrån utbildningsområdena och utgör ett beräkningsunderlag för universitetets avräkning av det så kallade takbeloppet, vilket anger den högsta ersättning som lärosätet kan få i ramanslag under ett år. Takbeloppet och utbildningsutbudets sammansättning sätter ramen för hur många studenter som anslaget räcker till att finansiera. Om universitetet inte når upp till takbeloppet finns möjlighet att spara det outnyttjade anslaget till kommande år, dock max 10 % av anslaget. Det ger universitetet möjligheter att balansera anslag mellan budgetåren och parerar för skillnader i studenternas efterfrågan i utbildningen. I regleringsbrevet för Örebro universitet anges hur högt takbelopp är.

I den interna resursfördelningen av utbildningsanslaget utgår Örebro universitet från den nationella fördelningsmodellen. De nationella ersättningsnivåerna speglar dock inte det faktiska resursbehovet, och justeringar i ersättningsmodellen behöver göras. Per capita-ersättningen per utbildningsområde är därför föremål för en procentuell reduktion (så kallade avlyft) för att möjliggöra justeringar via budgetposter på övergripande universitetsnivå.

Dessa centrala medel används för tillfälliga insatser, till exempel för större utvecklingsinsatser eller för balansering där per capita-ersättningen ger en alltför låg resurstilldelning. Fakulteterna och sedermera institutionerna erhåller då tillskott, utöver ordinarie utbildningsanslag.

Inom fakulteterna justeras resurstilldelningen genom att fakultetsnivån ställer olika resultatkrav på sina respektive institutioner. Det innebär att vissa institutioner tilldelas ett överskottskrav för att kompensera för underskott vid andra institutioner inom fakulteten. På motsvarande sätt görs avvägningar mellan enheterna på en institution och mellan olika kurser och program, inom en enhet.

Forskning och utbildning på forskarnivå

Universitetet får ett anslag för forskning och utbildning på forskarnivå utifrån regleringsbrevet. Den interna resursfördelningsmodellen togs fram 2015 och modellen bygger från början på en fördelning till institutionerna utifrån antal publikationer, externa forskningsmedel, andel grundutbildningsanslag samt en viss del historisk fördelning. Från och med år 2017 görs ingen ny fördelning utan anslagen räknas upp med Pris- och löneuppräkningen (PLO). Vid större anslagstilldelningar görs en separat bedömning över hur anslagen bör fördelas.

Indirekta kostnader

I regleringsbreven för universitet och högskolor står det att de indirekta kostnaderna bör beräknas med utgångspunkt i den modell som har tagits fram av Sveriges universitets- och högskoleförbund tillsammans med vissa finansiärer (SUHF-modellen). Örebro universitet följer denna modell vilken bygger på principen att alla intäkter och alla kostnader, inklusive de indirekta, fördelas ner i organisationen till kostnadsbärare. Universitetets verksamhet delas därför in i kärnverksamhet och stödverksamhet och kärnverksamheten delas in i avgränsade verksamheter exempelvis utbildningsämnen, forskningsprojekt etc., vilka kallas kostnadsbärare. Utfördelningen av stödet sker genom procentuella påslag på löne- och driftskostnaderna till kärnverksamheten. Olika påläggsprocent tas fram till de två verksamhetsgrenarna utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt forskning och utbildning på forskarnivå. Syftet är att modellen ska leda till rättvisande redovisning och kalkylering samt även medverka till uppföljning av full kostnadstäckning vid högskolornas olika verksamheter.

Resursfördelningsmodellen ska stödja strategi och uppsatta mål för verksamheten. Modellen är flexibel för att kunna anpassas till regeringens nationella modell för anslagstilldelning.

Kontaktpersoner

Anna Lindholm Ulfvensjö

Anna Lindholm Ulfvensjö Befattning: Planeringskoordinator Organisation: Ledningsstab

Profilsida: Anna Lindholm Ulfvensjö

E-post: YW5uYS5saW5kaG9sbV91bGZ2ZW5zam87b3J1LnNl

Telefon: 019 303172

Rum: E3120

Anna Lindholm Ulfvensjö

Carolina Wittenfelt

Carolina Wittenfelt Befattning: Ledningsinformatör Organisation: Ledningsstab

Profilsida: Carolina Wittenfelt

E-post: Y2Fyb2xpbmEud2l0dGVuZmVsdDtvcnUuc2U=

Telefon: 019 303267

Rum: E3122

Carolina Wittenfelt