This page in English

NEOLAiA gör det möjligt för studenter att praktisera utomlands: ”Väldigt spännande”

Porträtt på Léna Czech.

Léna Czech läser en master i europeisk juridik vid universitetet i Tours. Genom NEOLAiA fick hon möjlighet att göra praktik på Örebro universitet under maj. ”Det är utmanande och på så vis lär du sig mycket om dig själv”, säger hon.

Genom alliansen NEOLAiA kan studenter vid Örebro universitet testa på hur det är att arbeta internationellt.
– Det är extremt intressant och jag har verkligen älskat att arbeta i en internationell atmosfär, säger den franska juridikstudenten Léna Czech, som arbetade på Örebro universitet under maj.

Vilka studenter har möjlighet att söka praktik genom NEOLAiA?

Ida Andersson-Norrie, internationaliseringsstrateg på Örebro universitet: ”Vissa studenter har VFU/praktik i sina program och då kan den i vissa fall genomföras utomlands, det kan studenterna stämma av med sina lärare eller studievägledare. Det finns också möjlighet att ansöka om Erasmus+ praktikstipendium som gäller inom EU. På så sätt kan man som student få ekonomiskt stöd”.

Örebro universitet är ett av nio europeiska lärosäten som tillsammans bildar alliansen NEOLAiA. EU-kommissionen har utsett NEOLAiA till ett så kallat Europauniversitet och beviljat finansiering på totalt 14,4 miljoner euro. Tanken är att samarbetet ska stärka universitetens internationella konkurrenskraft och öka möjligheterna till internationalisering av utbildning, forskning och samverkan.

En av dem som redan dragit nytta av alliansen är Léna Czech, som läser en master i europeisk juridik vid universitetet i Tours och som inom ramen för sina studier gjorde praktik på Örebro universitet under maj.

– Det har varit fantastiskt. Jag har känt mig så välkommen och alla har varit så trevliga mot mig. Det var en väldigt intressant upplevelse att få träffa de som arbetar med internationalisering här på Örebro universitet. Dessutom har jag haft möjlighet att se mig omkring i Örebro och även åka till Stockholm, vilket var trevligt, säger Léna Czech och fortsätter:

– Att arbeta med de juridiska frågorna inom NEOLAiA är utmanande. Det känns som att vi skapar en egen väg och något nytt inom juridiken, vilket är väldigt spännande. Ibland kan det kännas överväldigande att bara ha ett blankt papper att utgå ifrån, men samtidigt skapar det en stor frihet.

Vad vill du säga till andra studenter som funderar på att göra praktik genom NEOLAiA?

– Det är extremt intressant och jag har verkligen älskat att arbeta i en internationell atmosfär. Det ger dig väldigt mycket erfarenhet, du lär känna många intressanta människor och lär dig av olika kulturer. Det är utmanande och på så vis lär du dig mycket om dig själv. Du lär känna dina egna gränser och vad som fungerar för dig, eftersom du kan jämföra olika sätt att arbeta på och hur olika organisationer fungerar. Det är ett bra sätt att upptäcka hur du själv vill ha det i yrkeslivet, säger Léna Czech.

Vilka studenter som har möjlighet att göra praktik beror lite på hur de olika utbildningsprogrammen ser ut, berättar Ida Andersson-Norrie, internationaliseringsstrateg på Örebro universitet.

Varför är den här typen av internationella utbyten viktiga?

– Att genomföra sin VFU/praktik utomlands är en möjlighet för studenter, som annars kanske inte hade kunnat åka på utbyte, att få en längre internationell vistelse. Genom att spendera tid på en utländsk arbetsplats får man som student också ett annat perspektiv på det man har studerat i Sverige – något som ofta är värdefullt oavsett om man sedan väljer att arbeta utomlands eller i Sverige, säger Ida Andersson-Norrie.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Mattsson

NEOLAiA betyder ungdom på grekiska och är en allians av nio unga europeiska universitet med robusta rankningar och stark regional förankring.

Följande universitet bildar NEOLAiA: Bielefeld University (Tyskland), University of Jaén (Spanien), University of Nicosia (Cypern), University of Ostrava (Tjeckien), University of Salerno (Italien), University of Suceava (Rumänien), University of Tours (Frankrike), Šiauliai State University of Applied Sciences (Litauen) och Örebro universitet (Sverige).