Hållbar utveckling inom högre utbildning
Syftet med den här webbsidan är att skapa grundläggande förståelse för ett av Örebro universitets myndighetsuppdrag: att integrera hållbar utveckling i utbildning. Här finns text som förklarar grundläggande begrepp inom området samt resurser för att utveckla utbildningens form och innehåll utifrån olika hållbarhetsperspektiv.
Centrala begrepp
Hållbar utveckling har tre dimensioner:
social hållbarhet innebär att ta tillvara på grundläggande mänskliga rättigheter och social rättvisa medan ekologisk hållbarhet handlar om att hushålla med naturresurser så att de räcker till kommande generationer. Inom ramen för ekonomisk hållbarhet är målet att motverka fattigdom och främja ekonomisk utveckling utan att påverka social eller ekologisk hållbarhet negativt.
Våra planetära resurser, hur vi förbrukar och fördelar dem, är komplexa system som påverkar, förstärker och försvagar varandra genom så kallade synergieffekter. Ett exempel på det är att utarmningen av hav och marina resurser påverkar klimatförändringar och biologisk mångfald, som i sin tur har en grundläggande påverkan på fattigdom, hälsa, jämlikhet.
Oförutsägbara problem som klimatförändringar, ökenspridning, fattigdom, pandemier, väpnade konflikter, utarmning av marina resurser och biologisk mångfald har oftast inte uppenbara eller entydiga lösningar och kallas därför för komplexa ostrukturerade problem (wicked problems på engelska).
2015 antog FN:s generalförsamling och världens stats- och regeringschefer de globala mål som är Agenda 2030. Hållbar utveckling definieras av FN som: ”Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”. Ambitionen är att målen i Agenda 2030 ska bidra till en utveckling som är socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar och de ska vara nådda 2030. Enligt 1 kap. 5 § i högskolelagen ska universitet och högskolor kunna redovisa hur man har utvecklat sina processer för att främja en hållbar utveckling.
För att våra studenter ska kunna hantera komplexa och ostrukturerade problem och driva på samhällsförändringar som bidrar till en hållbar framtid behöver de få, så kallade, nyckelkompetenser. Dessa nyckelkompetenser går bortom professionskunskaper och ger studenter ett bredare perspektiv på hur de ska kunna bidra till en hållbar framtid.
- Systemtänkande – förmågan att känna igen och förstå förhållanden och att analysera komplexa system med feedbackloopar.
- Förutseende – förmågan att förstå och utvärdera olika möjliga framtidsscenarier.
- Normativ kompetens – förmågan att förstå och reflektera över de normer och värderingar som ligger till grund för ens egna och andras handlingar.
- Strategisk kompetens – förmågan att främja en hållbar utveckling lokalt och i ett större sammanhang.
- Samarbets- och samverkanskompetens – förmågan att lära av, förstå och samarbeta med andra.
- Kritiskt tänkande – förmågan att reflektera, ifrågasätta normer, praktik och åsikter.
- Självkännedom – förmågan att kontinuerligt utvärdera och motivera sina egna handlingar och att hantera egna känslor och önskningar.
- Integrerad problemlösningsförmåga – förmågan att övergripande applicera olika problemlösningsramverk på komplexa hållbarhetsproblem och utveckla lösningar som främjar en hållbar utveckling.
Kom i gång med utbildning för hållbar utveckling
För att påbörja arbetet med integrering av hållbar utveckling i utbildningen rekommenderar vi att kursansvarig, tillsammans med programansvarig, sammankallar kursteamet för att inleda utvecklingsarbetet. Under detta utvecklingsmöte gör kursteamet tillsammans en kartläggning av kursens olika moment för att identifiera vilka inslag av hållbar utveckling som redan finns i utbildningen. Därefter ser kursteamet över vilka moment som skulle kunna utvecklas beträffande hållbar utveckling och utformar en enkel utvecklingsplan med grund i något eller några av de identifierade kursmomenten. Utvecklingsinsatsen kan t.ex. handla om att ta del av resurser och undervisningstips längre ner på denna sida, läsa en gemensam artikel i kursteamet som sedan diskuteras vid ett nytt kursmöte, boka in tid för kollegialt erfarenhetsutbyte med ett annat kursteam som arbetat mer med hållbar utveckling eller beställa konsultation eller pedagogiskt stöd från Högskolepedagogiskt centrum. Kom ihåg att allt utvecklingsarbete är bra oavsett omfattning. Det är bättre att reflektera kring och utveckla en liten del av utbildningen än inget alls.
För att arbetet med att integrera hållbar utveckling i en utbildningsplan eller kursplan ska bli effektivt och verkningsfullt rekommenderas att lärarlag tillsammans med programansvarig bildar en arbetsgrupp. Denna arbetsgrupp gör tillsammans en progressionsplan (eller en ”genomlysning”) för att identifiera:
1) var hållbar utveckling nämns i en kurs eller program och
2) var och i vilka delar av utbildningen det finns kopplingar till hållbarhetsaspekter men som inte står utskrivna.
Här är ett förslag på en så kallad progressionsplan som man som arbetsgrupp kan utgå ifrån i sitt utvecklingsarbete. I denna genomlysning så är tanken inte bara att identifiera kopplingar till hållbar utveckling utav även genus- och jämställdhetsperspektiv i utbildning vilket också ingår i universitetets myndighetsuppdrag. Förutom hållbar utveckling och genus- och jämställdhetsperspektiv rekommenderar vi att man samtidigt gör en nulägesanalys av för programmet specifika kunskapsområden.
2022 gjordes en universitetsövergripande nulägesanalys över arbetet med hållbar utveckling inom utbildningar på Örebro universitet. Du kan använda rapporten som ett diskussionsunderlag och som en utgångspunkt för ert utvecklingsarbete. Du hittar nulägesrapporten här.
Plattform för en hållbar framtid (PSF@ORU) är en knytpunkt för arbetet med hållbar utveckling vid Örebro universitet. Förutom samverkan och forskning arbetar PSF@ORU aktivt för integrering av hållbar utveckling i utbildning på kurs- och programnivå.
Läs mer
På Inforum (Örebro universitets intranät) finns Challenge 2030 - Resursbanken för hållbar utveckling i utbildning. Här kan du som lärare med inlogg hitta förslag och exempel på läraraktiviteter, kursplaneringsarbeten och andra inspirerande material.
Om hållbarutveckling på Örebro universitet
Örebro universitets strategi och handlingsplan för hållbar utveckling
Education for Sustainable Development Goals Learning Objectives, UNESCO, (2017)
Utbildningsdepartementet (2021). Education for sustainable development.