Högskolepedagogiskt centrum

Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande

Magnus Hansson och Anna-Eva Olsson undervisar om flexibla lärmiljöer.

Foto: Nicke Johansson

På den här kursen får deltagarna reflektera över de rumsliga, pedagogiska och sociala dimensionernas betydelse och påverkan i design av olika lärmiljöer.

Kursen vänder sig till den som vill fördjupa sina kunskaper i och bli bättre på att nyttja didaktiska och spatiala förutsättningar i genomförandet av sin undervisning. Det kan handla om att genomföra olika typer av läraktiviteter i campuslärande, i ett fysiskt rum, där anpassning av de spatiala förutsättningarna avser att stödja den pedagogiska aktiviteten. 

Omfattning, närvaro och språk

Kursen motsvarar 80 arbetstimmar, det vill säga 2 veckors heltidsstudier och innefattar fem kurstillfällen plus ett kortare individuellt handledningstillfälle vårterminen 2025. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen. Kursen ges på svenska.

Förberedelser

Observera! Kursdeltagarna kommer att behöva lägga ett antal timmar av eget arbete innan det första kurstillfället. Utbildningsplattformen kommer att öppna i god tid innan kursstarten den 13 februari 2025. Det är viktigt att deltagarna har gjort detta förberedande arbete innan första kurstillfället, så se till att avsätta tid för detta.

Kursdatum vårterminen 2025

Kurstillfälle 1: Torsdagen den 13 februari, 13:15–16:00, på campus.
Kurstillfälle 2: Torsdagen den 27 februari, 13:15–16:00, på campus.
Kurstillfälle 3: Torsdagen den 13 mars, 13:15–16:00, på campus.
Kurstillfälle 4: Torsdagen den 27 mars, 13:15–16:00, på campus.
Handledning och dokumentation: Måndagen den 31 mars, 08:15-16:00, på campus.*
Handledning och dokumentation: Onsdagen den 2 april, 08:15-16:00, på campus.*
Kurstillfälle 5: Torsdagen den 8 maj, 13:15-16:00, på campus.

* = Handledning och dokumentationstillfällen. Deltagaren bokar en timme för individuell handledning och dokumentation. Det finns två heldagar att välja mellan: 31 mars och 2 april.

Behörighet och urval 

Du som har akademisk examen om minst 180 hp är behörig att söka kursen. Inget urval görs utan sökande bereds plats när komplett ansökan kommit in och till dess kursen blivit fulltecknad.

Kostnad

Kostnaden för anställda vid Örebro universitet är 1000 kronor/vecka inklusive moms (totalt 2000 kronor inklusive moms). Kostnaden för externa deltagare är 3000 kronor/vecka exklusive moms (totalt 6000 kronor exklusive moms). Kostnaden faktureras efter sista anmälningsdag till kursen. Vid eventuell avanmälan efter sista anmälningsdag eller avhopp från kursen sker ingen återbetalning.

Anmälan 

Anmälan för vårterminen 2025 är öppen från 15 oktober kl 09.00 till och med 16 december.

Länk till anmälan.

Det går därefter att göra sen anmälan genom att skicka ett mejl till hogskolepedagogisktcentrum@oru.se. Vi tar emot sen anmälan i mån av plats på kursen.

Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande

Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 2 veckor

(Flexible learning environments for student active learning)

 

1. ALLMÄN INFORMATION

Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning.

I kursen Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:

Deltagaren ska

  • kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna
    ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk
    forskning med relevans för undervisning i högskolan,
  • kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera
    samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet
    i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
  • visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet,
    relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund
    såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och
    hållbarhet,
  • kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter
    samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildning
    och av den egna professionen,
  • kunna använda och medverka till utveckling av fysiska och digitala lärandemiljöer för att främja gruppers och individers lärande.

2. OM KURSEN

Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande motsvarar 80 arbetstimmar, det vill säga två veckors heltidsstudier, och kursplanen är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2024-10-24.

2.1 Kursens mål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

  • redogöra för sina didaktiska och spatiala ställningstaganden.
  • använda och designa flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande.
  • visa och förklara hur flexibla lärmiljöer kan påverka förutsättningarna för studentaktivitet, interaktion och lärande.
  • analysera lärmiljöers olika dimensioner och dessas betydelse för genomförandet av olika läraktiviteter.

2.2 Kursens innehåll

Kursen Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande vänder sig till den som vill fördjupa sina kunskaper i och bli bättre på att nyttja didaktiska och spatiala förutsättningar i genomförandet av sin undervisning. Det kan handla om att genomföra olika typer av läraktiviteter i campuslärande, i ett fysiskt rum, där anpassning av de spatiala förutsättningarna avser att stödja den pedagogiska aktiviteten.

Under kursen får deltagarna reflektera över de rumsliga, pedagogiska och sociala dimensionernas betydelse och påverkan i design av olika lärmiljöer. Den avslutande kursuppgiften utgörs av ett didaktiskt och spatialt ställningstagande för genomförandet av en eller flera läraktiviteter där deltagarna får möjlighet att utifrån medvetna pedagogiska och didaktiska val designa och analysera lärmiljöer för olika typer av läraktiviteter.

2.3 Studieformer

Som studieformer används presentationer och temabaserade workshoppar. Undervisningen kan bedrivas både i helgrupp och individuellt. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.

2.4 Obligatorisk närvaro

Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75% måste deltagaren gå om kursen.

2.5 Examination

Kursen examineras genom en skriftlig rapport där deltagaren får redogöra för sina didaktiska och spatiala ställningstaganden samt utveckla och dokumentera design av en lärmiljö utifrån en eller flera läraktiviteter.

Flexibla lärmiljöer för studentaktivt lärande examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination inom två år efter ordinarie examination.

2.6 Litteratur

Kurslitteraturen anges vid kursstart.

2.7 Kursintyg

Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.

3. KRAV PÅ TIDIGARE KUNSKAPER

Den som har en akademisk examen om minst 180 hp är behörig att söka kursen.

Läs kursplanen som pdf

Kursansvarig

Magnus Hansson

Befattning: Universitetslektor Organisation: Handelshögskolan vid Örebro universitet

Profilsida: Magnus Hansson

E-post: bWFnbnVzLmhhbnNzb247b3J1LnNl

Telefon: 019 303971

Rum: N3029

Magnus Hansson

Mejla hogskolepedagogisktcentrum@oru.se om du har praktiska frågor om till exempel tider, lokaler, registrering i lärplattformen BB Learn och fakturor.