Diskurs, kommunikation och medier (DCM)
Om gruppen
Gruppuppgifter
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Forskargruppen Diskurs, kommunikation och medier (DCM) intresserar sig för hur språkliga och journalistiska praktiker skapar olika förutsättningar för att skapa mening i en mängd olika sammanhang. I fokus står hur diskurser kommuniceras och framställer förgivettagna sanningar, och reproducerar attityder, ideal, normer, och värderingar om personer, situationer och skeenden i olika mediala sammanhang. DCM undersöker även konvergens, socialt nätverkande och teknologianvändande i olika journalistiska miljöer. Studier rör frågor om kommunikationens och mediernas roll i samhället, särskilt i tider av samhällelig och teknologisk förändring. Metoder som är återkommande är innehållsanalyser, och olika typer av text(diskurs)analyser, intervjuer och observationer, där medie- och kommunikationsvetenskapliga fenomen studeras ur detaljerade, kritiska och multimodala perspektiv. Exempel på aktuella frågor som DCM-gruppens forskare studerar är hur spelreklam designas multimodalt för att attrahera olika slags publiker och samtidigt är måttfull; hur hälsosamma och hållbara livsstilar kommuniceras och vilka underliggande diskurser som präglar sådan kommunikation; hur miljardärer skildras i medier och hur dessa diskursiva representationer bidrar till att neutralisera existerande motsättningar inom samtida klassamhällen; hur nationalism och genus hanteras i studier av medierade minnen i militärtidskrifter, vilken roll som alkohol spelar i countrymusiken, och hur nyhetsredaktioners praktiker förändras efter ”the Arab Spring.”
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Kommunikation om "bra" mat och hälsosamma livsstilar
- Mediadelcom - Kritisk undersökning av media-relaterade risker och möjligheter för deliberativ kommunikation. Utvecklingsscenarier i ett europeiskt medielandskap.
- Vanliga människor på TV: en historisk studie av förändring, kontinuitet och omvandling
Avslutade projekt
- Interaktiv rasism på internet, i pressen och politiken: Diskurser om invandring och flyktingar i tider av kris
- Kriskommunikation i en digital tidsålder
- Mediebilder av psykisk ohälsa i samband med våldsbrott
- Metodikutveckling för kriswebb och sociala medier
- Politikens språk i mediernas offentlighet
- Post-televisionens praktiker: Att förnya TV och tidningar med hjälp av webb-TV
- Presskonferenser som offentlig interaktionsarena.