Förbättra deltagandet och säkerställa rätten till utbildning för barn med intellektuell funktionsnedsättning: utveckla kapaciteter och möjligheter
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2024 - 2026
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
På grund av den ryska aggressionen är situationen för barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF) i Ukraina extremt utmanande. Inte minst med tanke på landets strävan att integreras i den Europeiska unionen och dess ramverk för funktionshinderspolitik arbetar Ukraina för att utveckla ett inkluderande utbildningssystem. I detta sammanhang syftar EPERE-projektet till att stärka utbildningen av barn med IF genom att erbjuda kurser för lärare, lärarassistenter och skolpsykologer. Inom projektet och empiriskt baserat kommer i tre ukrainska regioner att utveckla, implementera och utvärdera utbildningsmoduler. Mot denna bakgrund ska riktlinjer för inkluderande undervisning med särskilt hänsyn till barn med IF att formuleras, vilket stärker Ukrainas strategi och policyutveckling.