Partnering for Change (P4C) - En skolbaserad arbetsterapeutisk intervention i svensk skola
Om projektet
Projektuppgifter
I forskningsprojektet prövas en arbetsterapeutisk skolbaserad intervention i svensk skola för att främja delaktighet i skolmiljön för elever med funktionsnedsättning. Interventionen är utvecklad och utvärderad i Kanada. I forskningsprojektet arbetar arbetsterapeut på uppdrag av och i nära samarbete med klasslärare för att möta behov av miljö- och aktivitetsanpassningar på klass- grupp- och individnivå. Arbetssättet utgår från universell design för lärande.
Projektet leds av forskare vid Uppsala universitet, projektledare Maria Borgestig, postdocs Moa Yngve och Vedrana Baric, docent Inna Feldman, universitetsadjunkt Kine Johansen samt Helene Lidström, lektor vid Linköpings universitet, Jenny Wilder, professor vid Stockholms universitet, Nina Klang, lektor vid Mälardalens universitet. Forskningssamarbete pågår även med forskare i Nederländerna som också utvärderar den skolbaserade interventionen.
Länk till hemsida: https://partnering4c.se/