This page in English

Forskningsprojekt

Utvärdering av Matsafari

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående

Kontaktperson

Marleen Lentjes

En kundvagn i djungeln.

I det här projektet vill vi utvärdera om och hur Matsafari fungerar. Matsafari är en aktivitet där en deltagare får information om mat och hälsa i en matbutik. Vi berättar hur man känner igen hälsosamma livsmedel och hur man kan välja hälsosam mat med koll på budgeten.

Matsafari består av två träffar, med några uppgifter som en deltagare gör hemma (skriftliga uppgifter och en matlagningsuppgift). Matsafari har utvecklats av Marleen Lentjes (nutritionsepidemiolog) och ges av en nutritionssakkunnig från RF-SISU. Utvärderingen organiseras av Örebro universitet och görs med två enkäter. En enkät fyller en deltagare i innan Matsafari börjar och en enkät efter sista tillfälle. Enkäten innehåller frågor om deltagarnas bakgrund, deras matkunskaper och hur man väljer mat i matbutiken.

Deltagarna bor i en av kommuner i norra länsdelen som har en insats för barn och deras vårdnadshavare kring mat och rörelse (”Mat & Rörelse Glädje”). Matsafari ges som en del i det här projektet.

Matsafari är baserad på den aktuella svenska kostråd. Vi vill veta om den här resursen, med ett mer praktiskt och interaktiv inslag, hjälper med att göra bättre matval i matbutiken. 

Forskare