This page in English

Forskningsprojekt

Att resonera historiskt (2022- )

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Startår 2022

Kontaktperson

Henric Bagerius

Forskningsämne

Forskningsmiljöer

Det här praktikutvecklande forskningsprojektet tar sin utgångspunkt i återkommande samtal med ämneslärare om historia i gymnasieskolan där det konstaterats att undervisningen lätt får ett fokus på historiska fakta och att eleverna framför allt tränas i att redogöra för ett historiskt innehåll. Mer sällan får de chansen att utveckla sin förmåga att resonera runt innehållet: att analysera det, förklara det och fundera över olika tolkningar av det. Historiska processkunskaper (att göra historia) hamnar i skymundan av historiska stoffkunskaper (att veta historia).

I projektet utforskas hur historieundervisningen i det kronologiska flödet av gestalter, händelser och förändringsprocesser kan hjälpa eleverna att utveckla förmågan att resonera historiskt: att göra historiska jämförelser, att bygga historiska argument, att skapa historiska sammanhang, att använda historiska processbegrepp och att granska historiska tolkningar. Projektledare är Henric Bagerius, och projektet genomförs tillsammans med ämneslärare i historia vid tre gymnasieskolor i Örebro: Per Hesselbom vid Karolinska gymnasiet, Jan Lundin vid Virginska gymnasiet och Åsa Gustafsson, Mattias Pehrson Wall och Andreas Ståhlberg vid Rudbecksgymnasiet.

Läs mer om projektet

Forskare

Finansiärer