This page in English

Forskningsmiljö

Centre for empirical research on information systems (CERIS)

Om forskningsmiljön

Miljöuppgifter

Kontaktperson

Annika Andersson

Vetenskapsområden

  • Humaniora-Samhällsvetenskap

Centre for Empirical Research on Information Systems (CERIS) utvecklar kunskap om design, styrning och användning av informationssystem. För oss är empiriskt grundad forskning central, och den bedrivs vanligtvis i samarbete med olika företag eller myndigheter. Forskare inom CERIS har ett sociotekniskt perspektiv, vilket innebär en integrerad syn på nya tekniker och praktiker, där vi fokuserar på följande områden:

Informationssäkerhet

 Vår forskning om informationssäkerhet fokuserar på dess lednings- och styrningsaspekter. Vi undersöker hur motstridiga prioriteringar i medarbetarnas dagliga arbete påverkar beslut om informationssäkerhet och utforskar informationssäkerhetskulturens roll i utformningen av en organisations säkerhetsläge. Dessutom är vi intresserade av att förbättra utformningen och kommunikationen av informationssäkerhetsriktlinjer för att öka medarbetarnas och användarnas medvetenhet om gällande regler och hot. För att hjälpa informationssäkerhetschefer att förbättra dessa områden inom sina organisationer utvecklar och utformar vi verktyg som stödjer ledningssystem för informationssäkerhet, inklusive både metoder och programvara. Ett lovande forskningsområde är att utnyttja artificiell intelligens (t.ex. stora språkmodeller) för att förbättra effektiviteten hos dessa verktyg. Vi undersöker också hur ny teknik, t.ex. artificiell intelligens, påverkar ledning och styrning av informationssäkerhet.

Automatiserat beslutsfattande

De viktigaste forskningsfrågorna handlar om hur vi kan öka tillförlitligheten, pålitligheten och transparensen i beslut.

Informatikutbildning

Den viktigaste forskningsfrågan handlar om hur vi kan leverera en högkvalitativ informatikutbildning. Vi tillämpar undervisning som forskning i vårt arbete med detta och vi följer kontinuerligt upp utfallet av vår utbildning i syfte att förbättra den.

Att förbättra undervisning och lärande är en kontinuerlig och dynamisk process, precis som forskning. Målet är att beforska vad studenterna har lärt sig av de undervisningsmetoder som tillämpats. Undervisning som forskning innebär avsiktlig, systematisk och reflekterande användning av forskningsmetoder för att utveckla och implementera undervisningsmetoder som främjar inlärning.

Områden vi fokuserat på är bland annat hur man kan förbättra programmeringsundervisning genom walkshops, hur AI kan integreras I undervisning, hur AI kan användas av lärare för att effektiveras och förbättra undervisningen, hur man kan motivera studenter genom gamification och pointsification, hur man kan skapa väl fungerande team, både i klassrummet och online, samt hur man kan använda Community of Inquiry för att underlätta för studenterna att lära sig komplex teori på kort tid.

Hälsa och välbefinnande

De viktigaste forskningsfrågorna handlar om hur vi kan förbättra livskvaliteten.

Avslutade projekt