Centre for empirical research on information systems (CERIS)
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Centre for Empirical Research on Information Systems (CERIS) utvecklar kunskap om design, styrning och användning av informationssystem. För oss är empiriskt grundad forskning central, och den bedrivs vanligtvis i samarbete med olika företag eller myndigheter. Forskare inom CERIS har ett sociotekniskt perspektiv, vilket innebär en integrerad syn på nya tekniker och praktiker, där vi fokuserar på följande områden:
Informationssäkerhet
Vår forskning om informationssäkerhet fokuserar på dess lednings- och styrningsaspekter. Vi undersöker hur motstridiga prioriteringar i medarbetarnas dagliga arbete påverkar beslut om informationssäkerhet och utforskar informationssäkerhetskulturens roll i utformningen av en organisations säkerhetsläge. Dessutom är vi intresserade av att förbättra utformningen och kommunikationen av informationssäkerhetsriktlinjer för att öka medarbetarnas och användarnas medvetenhet om gällande regler och hot. För att hjälpa informationssäkerhetschefer att förbättra dessa områden inom sina organisationer utvecklar och utformar vi verktyg som stödjer ledningssystem för informationssäkerhet, inklusive både metoder och programvara. Ett lovande forskningsområde är att utnyttja artificiell intelligens (t.ex. stora språkmodeller) för att förbättra effektiviteten hos dessa verktyg. Vi undersöker också hur ny teknik, t.ex. artificiell intelligens, påverkar ledning och styrning av informationssäkerhet.
Automatiserat beslutsfattande
De viktigaste forskningsfrågorna handlar om hur vi kan öka tillförlitligheten, pålitligheten och transparensen i beslut.
Informatikutbildning
Den viktigaste forskningsfrågan handlar om hur vi kan leverera en högkvalitativ informatikutbildning. Vi tillämpar undervisning som forskning i vårt arbete med detta och vi följer kontinuerligt upp utfallet av vår utbildning i syfte att förbättra den.
Att förbättra undervisning och lärande är en kontinuerlig och dynamisk process, precis som forskning. Målet är att beforska vad studenterna har lärt sig av de undervisningsmetoder som tillämpats. Undervisning som forskning innebär avsiktlig, systematisk och reflekterande användning av forskningsmetoder för att utveckla och implementera undervisningsmetoder som främjar inlärning.
Områden vi fokuserat på är bland annat hur man kan förbättra programmeringsundervisning genom walkshops, hur AI kan integreras I undervisning, hur AI kan användas av lärare för att effektiveras och förbättra undervisningen, hur man kan motivera studenter genom gamification och pointsification, hur man kan skapa väl fungerande team, både i klassrummet och online, samt hur man kan använda Community of Inquiry för att underlätta för studenterna att lära sig komplex teori på kort tid.
Hälsa och välbefinnande
De viktigaste forskningsfrågorna handlar om hur vi kan förbättra livskvaliteten.
Forskare
- Annika Andersson
- Panagiota Chatzipetrou
- Tanja E. Havstorm
- Shang Gao
- Åke Grönlund
- Muhammad Hanif
- Mathias Hatakka
- Karin Hedström
- Ann-Sofie Hellberg
- Sirajul Islam
- Fredrik Karlsson
- Gunnar Klein
- Ella Kolkowska
- Jenny Lagsten
- Mevludin Memedi
- Jonas Moll
- Johan Petersson
- Elham Rostami
- Kai Wistrand
- Leila Aro Sati, Doktorand
- Andreas Ask, Doktorand
- Petronella Ekström, Doktorand
- Marcus Gerdin, Doktorand
- Khando Khando, Doktorand
- Fredric Skargren, Doktorand
- Gomathi Thangavel, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Acceptance factors of assistive technology solutions for elderly with cognitive disabilities
- Data collaboratives as a new form of innovation for addressing societal challenges in the age of data
- eHälsa för patienter i Norden: riktlinjer och utveckling för framtiden
- Electronic marketplaces - designing marketplace practises from a supplier perspective
- Enterprise Architecture: Thinking in local government eGov adoption
- Ett digitalt index för att utvärdera och utveckla digitaliseringen inom offentlig förvaltning
- Förbättrad design av informationssäkerhetsriktlinjer med hjälp av AI
- GPT-modellers konsekvens vid klassificering av krav uttryckta på naturligt språk
- Handlingsbarhet i informationssäkerhetsriktlinjer
- Händerna på ratten? Att hantera automatiseringsprocesser inom socialtjänsten
- IPID, forskarnätverk
- Monitorering av Parkinsons sjukdom på distans - Stärkande av patienternas delaktighet och förbättrad behandling med IKT-verktyg (EMPARK)
- Privacy issues in management of intelligent systems in elderly care
- Sensorstyrd kontroll och behandling av opiatkrävande smärta - SENSOP
- The impact of the use of social media for work from employees' perspectives
- Write to learn
Avslutade projekt
- "The computer says no!" - en studie om det offentligas legitimitet och medborgares tillit när e-förvaltningen växer fram
- A design theory and a method for Value-based compliance
- Agricultural Market Information System
- Attitude
- Bangladesh Virtual Classroom
- Cargo cult behaviour in agile systems development
- Datorstöd för att designa modulära informationssäkerhetspolicyer
- DemoNet
- Does group development improve End User Development?
- Enterprise thinking in eGovernment
- eParticipation in authoritarian countries
- e-tjänster för alla
- Evaluating capabilities - outcomes from ICT use in education
- Flow in game design
- Fuse (FUture Safe electronic identification)
- Handla hemma - elektroniska inköp inom hemtjänsten
- ICT supported study circle education in Kenya
- Impact of Digital Learning Technologies on Language Learning in Higher Education
- Implementing interoperability in the public sector
- Improving Efficiency in Product Creation of Complex Systems
- Information security and values in public e-services
- Informationssäkerhetskultur i praktiken
- INTERORG
- ISO
- Learning from e-Learning
- Ledarskap för en hållbar digital arbetsmiljö - Teknikstrategier och arbetslivets gränser
- MC Sandbox II
- Method for assessment of information assets
- MMC in a agile context
- Nationell patientöversikt
- One to one computing Evaluation Framework
- Overview on Swedish information security research
- PepNet
- Reuse of learning objects
- Samhälleligt beslutsfattande
- Säkerhet vid molnlösningar
- The Role of Guilt Proneness in Information Security
- The role of ICTs in trans-national citizen engagement
- Transferring design decisions using End User Development
- UnosUno
- Use of Mobile Content Management Systems in Learning
- User stories to elicit method requirements
- Using Social Media as a Learning Management System in Developing Countries
- Utvärdering av Nätuniversitetet
- Value awareness in web site design
- Value Conflicts and Information Systems Security in Health Care
- Virtuella lärmiljöer för grupparbete mellan seende och svårt synskadade elever