Grundläggande programmering med matematikdidaktisk inriktning 7,5 hp
Kursuppgifter
Forskarutbildningsämne
- Matematik
Kursplan
Kontaktpersoner
-
Ingela Fransson, Utbildnings- och forskningsadministratör
019 303390 ingela.fransson@oru.se
Kursen ska ge grundläggande förståelse för programmering i visuella och textbaserade programmeringsmiljöer samt en fördjupning i den forskning som är specifikt relevant för det egna avhandlingsarbetet.
Kursen behandlar följande moment:
- datalogiskt tänkande i allmänhet,
- programmering som problemlösning,
- representation, analys och visualisering av algoritmer (pseudokod, flödesdiagram),
- grundläggande begrepp, byggstenar och typer av programmeringsspråk,
- verktyg för att lära programmering på olika komplexitetsnivåer (Scratch, Roberta),
- introduktion till programmering med Python,
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod,
- programmering för att kunna undervisa utifrån gällande styrdokument,
- verktyg för att underlätta programmering, felsökning och testning,
- orientering i programmeringens roll i matematikämnet,
- relevant matematikdidaktisk och programmeringsdidaktisk forskning,
- övningar i att omsätta didaktiska principer i undervisning,
- programmering för att stärka elevers matematiska förmågor, med särskilt fokus på problemlösning och att undersöka begrepp, och
- programmering som stöd i matematisk problemlösning på grundskolenivå.