This page in English

Information och checklista inför framställning av avhandling, spikning och disputation

Avsikten med denna information och checklista är att underlätta arbetet för doktorand och handledare inför framställning av avhandling, spikning och disputation.

Kontakt och frågor

Forskarutbildnings-administrationen vid HV via funktionsadress: fouadm.hv@oru.se.

Regler och riktlinjer

Det är viktigt att du som handledare läser igenom och tar reda på vilka regler som gäller inför och i samband med en disputation. Vi hänvisar till följande dokument:

Observera särskilt angående betygsnämndens uppdrag:
I betygsnämndens uppdrag ingår att göra en förhandsgranskning av avhandlingens delarbeten samt att granska tillhörande etikunderlag (ansökningar samt beslut, exklusive bilagor). Innan förslag om disputation lämnas in så ska handledaren informera tilltänkta ledamöter i betygsnämnden om uppdraget.


Planering inför disputation

Datum och tid

Så snart ni har enats om önskad dag och tid för disputation meddelar handledaren detta till forskarutbildningsadministrationen, så vi kan kontrollera huruvida det önskade tillfället är tillgängligt för bokning. Fakulteten för medicin och hälsa som är beslutande organ tillåter bara en disputation åt gången inom samma ämne, d.v.s. max en på förmiddagen och en på eftermiddagen under samma dag. 

Administrationen bokar hörsal samt sammanträdeslokal. Enligt ”Riktlinjer gällande lokaler och förtäring i samband med aktiviteter inom utbildning på forskarnivå” (ORU 1.2.1-01334/2017) ska aktiviteter som rör utbildning på forskarnivå hållas i universitetets lokaler.

Ersättning till opponent och betygsnämnd

Institutionen betalar ut ett arvode till opponenten samt bekostar opponentens och betygsnämndens kostnader för resor och ev. hotell.

Internationalisering – föreläsning

Om opponenten eller någon ur betygsnämnden kommer från annat land är det önskvärt om denne får en förfrågan om att hålla en föreläsning vid Örebro universitet (ORU). Vi ber därför dig som handledare som har kontakt med berörda att undersöka huruvida detta skulle vara aktuellt, och i sådant fall kontakta forskarutbildningsadministrationen för bokning av lokal, annonsering etc.

Förtäring i samband med disputation/spikning

Enligt  ”Riktlinjer gällande lokaler och förtäring i samband med aktiviteter inom utbildning på forskarnivå” (ORU 1.2.1-01334/2017) bekostar institutionen kaffe, smörgås/fika samt lunch för de personer som har en officiell roll vid disputationen. Notera att doktorand inte får delta i lunch om disputationen är förlagd till eftermiddag. Vidare bekostar institutionen enligt riktlinjerna mingel i samband med disputation och spikning.

Sedan 1 januari 2021 ska samtliga avhandlingsarbeten inom Fakulteten för medicin och hälsa (MH) genomgå en etikgranskning inför beslut om disputation. För varje avhandlingsprojekt ska följande underlag vara Fakultetskansliet tillhanda senast i samband med ingivande av förslag om disputation:

  • samtliga aktuella delarbeten samt eventuellt ytterligare opublicerat material som ska ingå i avhandlingen,
  • samtliga utfärdade etikprövningstillstånd på vilka avhandlingsprojektets  delarbeten vilar, och
  • samtliga fullständiga etikansökningar, eventuella tilläggsansökningar inklusive samtliga bilagor.

Efterfrågat underlag ska via forskarutbildningsadministrationen vid aktuell institution delges ansvarig handläggare vid Fakultetskansliet. Dokumentationen delas via ORU-Cloud och struktureras enligt följande:

1. Forskarutbildningsadministrationen skapar en huvudmapp med doktorandens namn som titel (ex. Anna Andersson). I denna mapp lägger doktorand/handledare filen Sammanställning innehållande en förteckning (i pdf) över samtliga delarbeten med titel och medförfattare samt vilka etiktillstånd som gäller för respektive delarbete. Mall för filen Sammanställning finns i "Rutin för etikgranskningsfunktion inom Fakulteten för medicin och hälsa (Bilaga 1)".

2. I huvudmappen skapar doktorand/handledare separata undermappar för varje enskilt delarbete (alternativt monografin). Undermapparna benämns Delarbete 1, Delarbete 2 etc. och ska innehålla:

a) Det separata delarbetet/monografin i sin helhet (i pdf). Manuskript kan vara i ofärdig form.

b) Kopior av samtliga etikansökningar + etiktillstånd (beslutet med godkännande) som rör det aktuella delarbetet/monografin (i pdf).

c) Forskningspersoninformation för delarbetet (i pdf).

Redaktionella ändringar i opublicerat material, så som omformulering i introduktion eller diskussion, i delarbeten kan göras efter slutförd etikgranskning. Notera dock att om nya resultat har lagts till kan ny granskning behöva genomföras.

För mer information  hänvisar vi till den rutin som Fakultetskansliet har tagit fram:  ”Rutin för etikgranskningsfunktion inom Fakulteten för medicin och hälsa (Bilaga 1)”.

Efter att ni enats om ett datum för disputation och opponent, betygsnämnd samt ordförande vid disputationen tackat ja till förfrågan ska ni lämna in förslag om disputation. Administrationen tillhandahåller länkar till de webbformulär som ska användas för ändamålet. Observera! En komplett anmälan med samtliga bilagor ska vara forskarutbildningsadministrationen tillhanda senast 15 veckor innan planerat disputationsdatum.

Doktoranden fyller i formuläret "Anmälan om disputation". En sammanfattning av det ifyllda formuläret automatgenereras via mejl till doktoranden, huvudhandledaren och forskarutbildningsadministrationen.

Huvudhandledaren fyller därefter i formuläret "Huvudhandledarens information i disputationsärendet och bifogar samtliga bilagor". En sammanfattning av det ifyllda webbformuläret och uppladdade dokument automatgenereras till den e-post som handledaren uppgett i formuläret med en kopia till forskarutbildningsadministrationen.

  • Ordförande vid disputation skall vara anställd vid Örebro universitet och vara docent eller professor. Jävsförhållanden får inte föreligga gentemot doktorand eller handledare.
  • Opponent skall ha minst docentkompetens eller motsvarande och besitta expertkunnande inom projektets ämnesområde. Jävsförhållanden får inte föreligga gentemot doktorand eller handledare.
  • Betygsnämnden består av tre (eller fem) ledamöter, samtliga med lägst docentkompetens eller motsvarande och minst en professorskompetent ledamot. Samtliga ledamöter ska ha expertkunnande inom projektets ämnesområden. Jävsförhållanden får inte föreligga gentemot doktorand eller handledare.
  • Betygsnämnden ska ha förmåga att bedöma avhandlingens samtliga aspekter och varje ledamots relevanta expertis ska tydliggöras i förslaget om disputation.
  • Sakkunniga från halvtidsseminarium får ha uppdrag vid disputationen, dock inte som opponent. Jävsförhållanden får inte föreligga.
  • Två interna betygsnämndsledamöter från samma inriktning som projektets ämnesområde bör undvikas, men kan tillåtas om motivering finns samt om skriftlig redogörelse från berörda ledamöter kan intyga att inget jäv föreligger dem emellan.
  • En reserv till betygsnämnden skall vidtalas. Jävsförhållanden får inte föreligga gentemot doktorand eller handledare.
  • Båda könen bör vara representerade i betygsnämnden och om inte detta kan uppfyllas behöver en motivering biläggas.

Följande bilagor kommer att efterfrågas:

  • Protokoll eller annat skriftligt utlåtande från kvalitetsgranskning (t.ex. halvtidsseminarium och slutseminarium).
  • En kortfattad sammanfattning av avhandlingen.
  • Motivering av förslag till opponent, betygsnämnd (inkl. ersättare) och disputationsordförande. Observera att motiveringen ska rymma en tydlig redogörelse för varje betygsnämndsledamots relevanta expertis utifrån förmåga att bedöma avhandlingens samtliga aspekter (daterat). Förslag på hur handledaren formulerar motiveringen av betygsnämndens kompetens finns att ladda ner här
  • Jävsupplysning rörande föreslagna personer (opponent, betygsnämnd, ersättare och disputationsordförande) i förhållande till doktorand och handledare (daterat).
  • Förteckning över delarbeten (i de fall det är en sammanläggningsavhandling).
  • Redogörelse för ändringar i avhandlingen utifrån synpunkter vid kvalitetsgranskningen (daterat).
  • Redogörelse för doktorandens insats om delarbete/avhandlingen författats gemensamt med annan person (daterat).
  • Särskilda skäl. Om det enligt riktlinjerna krävs särskilda skäl för ett visst beslut ska en redovisning av skälen framgå i detta dokument (daterat).
  • Eventuellt samråd med dekan. Dvs. om ett tidigare samråd skett som påverkar beslutet om disputation ska det redovisas här (daterat).
  • En kort sammanfattande redogörelse för aktuella etiktillstånds relation till forskningsprojektets genomförande (daterat).

Forskarutbildningsadministrationen sänder i sin tur vidare till ämnesansvarig som är föredragande i ärendet. Ämnesansvarig föredrar ärendet för prefekt för tillstyrkan. Därefter skickar forskarutbildningsadministrationen förslaget till fakultetskansliet för handläggning och beslut. Beslut om disputation fattas av ordförande i fakultetsnämnden (dekan) och expedieras inom universitetet samt till doktorand och huvudhandledare.

Avhandlingen bör skrivas på engelska, för ämnet idrottsvetenskap med samhälls- och utbildningsvetenskaplig inriktning gäller att doktorsavhandlingen bör skrivas på svenska, norska, danska eller engelska. En sammanläggningsavhandling bör innehålla tre till fem delarbeten och motsvara fyra års heltidsstudier på forskarnivå. Doktoranden är förstaförfattare på minst tre av delarbetena. Minst två delarbeten behöver vara accepterade eller publicerade i tidskrift med peer review system. Delat förstaförfattarskap kan förekomma men doktorandens insats behöver då tydligt beskrivas så att betygsnämnden kan bedöma hur doktorandens arbete svarar mot examensmålen. En systematisk översiktsartikel/metaanalys kan ingå i avhandlingen. En vetenskaplig artikel får inte ingå i fler än två avhandlingar. Det ska tydligt framgå vilken vetenskaplig insats respektive doktorand gjort. 

På sidan Avhandlingsframställning finner du information som underlättar för dig som är doktorand och ska skriva din avhandling. Du får bland annat grundläggande råd om arbetsgången, struktur, inlämning och upplaga. Det finns även exempelfiler med den formgivning som rekommenderas.

Tidskrift(er) ska kontaktas inför disputation för tillåtelse att publicera artikeln och bilder/tabeller i avhandlingen (förslagsvis enligt framtagen mall).

I enlighet med fakultetens publiceringspolicy behöver doktorandens delarbeten vara affilierade till Örebro universitet.

Kontakt med tryckeriet

Senast 15 veckor innan planerad disputation tar du som doktorand kontakt med tryckare (Repro) på ORU angående framställning av avhandlingen genom att fylla i webbformuläret Formulär för planering av avhandlingsarbetet. I formuläret ska du ange den serie i vilken avhandlingen ingår: Örebro studies in Sport Science. Du ska också ange i vilket ämne du ska disputera, Sport Science. Detta kommer stå på avhandlingen.

Språkgranskning

Kappan bör genomgå språkgranskning. Medel för detta avsätts från fakultetsnämnden för medicin och hälsa. Vid frågor ang. språkgranskning, kontakta forskarutbildningsadministrationen.

Tryck och distribution av avhandling

157 avhandlingar trycks och bekostas av ORU. 120 av dessa (inklusive två spiralbundna exemplar) tillfaller institutionen. Administrationen skickar avhandlingen till opponent, ledamöter i betygsnämnden inkl. ersättare, samt till ordförande vid disputationen. Administrationen ser även till att det finns ett exemplar av avhandlingen till spikningen, några exemplar för arkivering samt tar med resterande avhandlingar till disputationen. De exemplar som blir över efter disputationen får doktoranden behålla. Doktoranden distribuerar avhandlingen till berörda personer inom institutionen och övriga kontakter.

Resterande 37 exemplar tillfaller ORU centralt och används för distribution till Kungliga biblioteket, samtliga universitetsbibliotek och internt inom ORU (rektor, prorektor, forskningskommunikatör, Universitetsbiblioteket, Medicinska biblioteket samt Nerikes Allehanda). Kvarvarande exemplar används till försäljning. Distribution och försäljning av dessa exemplar ombesörjs av Repro.

Doktoranden kan på egen bekostnad beställa extra exemplar av avhandlingen. Det blir betydligt billigare att göra detta i samband med att grundupplagan trycks än att göra en ny beställning vid senare tidpunkt.


Efter att beslut om disputation har fattats

Utskick av information till opponent, betygsnämnd och disputationsordföranden

Forskarutbildningsadministrationen skickar e-post till opponent, betygsnämnd inklusive ersättare samt disputationsordföranden (med en kopia till huvudhandledaren) med praktisk information inför och i samband med disputationen.

Administrationen skickar relevant material avseende förhandsgranskning till ledamöterna i betygsnämnden. I samband med förhandsgranskning av avhandlingens delarbeten ska varje betygsnämndsledamot göra en individuell bedömning huruvida hen rekommenderar eller avråder från disputation. När samtliga förhandsgranskningar har inkommit till forskarutbildningsadministrationen informeras doktorand och handledare om resultatet. Observera att ledamöternas rekommendation eller avrådan till disputation inte avgör om avhandlingen slutligen godkänns eller underkänns.

Tillkännagivande av disputation tillika spikning av avhandling sker genom en spikningsceremoni och en elektronik spikning. Enligt "Riktlinjer för spikning av avhandling vid Institutionen för hälsovetenskaper (HV) och Institutionen för medicisnka vetenskaper (MV)" (ORU 1.2.1-01962/2017) ska spikning ske senast 3 veckor innan disputationen i Medicinska biblioteket på Campus USÖ, eller Prismafoajén, 2:a våningen i Prismahuset. Doktorand ombeds kontakta forskarutbildningsadministrationen så snart som möjligt med information om önskat datum och tid för spikningsceremoni.

Ceremonihållaren inleder ceremonin genom att hälsa alla välkomna samt presentera doktoranden. Doktoranden beskriver därefter kort sitt arbete (ca 5 min), efter presentationen är det fritt för ev. frågor.

Elektronisk spikning innebär att avhandlingen görs tillgänglig online. Frågor ställs med fördel till epublicering@oru.se.

Presentationsmaterial

Om PowerPoint kommer användas vid disputationen ska presentationsmall med Örebro universitets logga användas. Här kan du ladda ner presentationsmall (länken går till ORU:s intranät Inforum där du loggar in med ditt ORU-konto).

Pressmeddelande

Du som doktorand kan bli kontaktad av en forskningskommunikatör från ORU eller RÖL (beroende på din anställning) som vill skriva ett pressmeddelande om din avhandling. De skriver inte nyheter om alla avhandlingar - om du har frågor hör gärna av dig till: nyheter@oru.se.

Alla kurser klara inför ansökan om examen

För att du ska kunna få ut ditt examensbevis efter disputation måste du även möta de kursfordringar som framgår av din allmänna studieplan. För mer information se sidan för disputation och examen. Fyll i blankett för alla kurser klara för utbildning på forskarnivå och mejla den till forskarutbildningsadministrationen.

Examensbevis

Efter godkänd disputation anhåller den disputerade om att få ut doktorsexamen. För mer information se sidan att ansöka om examensbevis. Notera att examen inte kan utfärdas förrän den disputerade även har fått beslut om alla kurser klara för utbildning på forskarnivå. Vid frågor kontakta examen@oru.se.

Doktorspromovering

Örebro universitets akademiska högtid arrangeras varje år i februari. Högtiden omfattar doktorspromovering, professorsinstallation samt utdelning av priser. Läs mer om den akademiska högtiden.