Avhandlingar

Ricardo Gonçalves de Sousa (2024):
Fysisk beröring som pedagogisk handling i förskolan: Beröringens funktioner och villkor i mötet mellan manliga förskollärare och barn.
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 23.

Jansson, Karl (2024): 
Gud vad jobbigt: Religion och etnicitet i ämnet idrott och hälsa
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 22.

Hort, Sofia (2020):
Skrivprocesser på högskolan: Text, plats och materialitet i uppsatsskrivandet
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 21.

Larsson, Christina (2019):
Att lära genom improvisation: en didaktisk studie i grundskolans musikundervisning
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 20.

Mårdh, Andreas (2019):
Om historieämnets politiska dimension: diskursiva logiker i didaktisk praktik
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 19.

Sundström Sjödin, Elin (2019):
Where is the critical in literacy?: Tracing performances of literature reading, readers and non-readers in educational practice
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 18.

Tryggvason, Ásgeir (2018):
Om det politiska i samhällskunskap: Agonism, populism och didaktik.
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 17.

Yassin Falk, Daroon (2017):
Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 16.

Jenvén, Hèléne (2017):
Utsatta elevers maktlöshet: en studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8-9
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 15.

Börjesson, Mattias (2016):
Från likvärdighet till marknad: En studie av offentligt och privat inflytande över skolans styrning i svensk utbildningspolitik 1969-1999
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 14.

Olsson, Roger (2016):
Samhällskunskap som ämnesförståelse och undervisningsämne: Prioriteringar och nyhetsanvändning hos fyra gymnasielärare
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 13.

Nordmark, Jonas (2015):
Med en framtida demokrat som adressat: Föreställningar om framtid i svenska samhällskunskapsböcker 1992-2010
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 12.

Hajjouji Hennius, Samira (2014):
"Vi kan skriva förargument och sedan motargument" ­­: Om deliberativa samtal i undervisning i svenska som andraspråk på högskolenivå
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 11.

Viirman, Olov (2014):
The function concept and university mathematics teaching
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 10.

Nordmark, Marie (2014):
Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenskundervisning: en ämnesdidaktisk studie av skrivprocessen
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 9.

Nylund, Mattias (2013):
Yrkesutbildning, klass & kunskap: en studie om sociala och politiska implikationer av innehållets organisering i yrkesorienterad utbildning med fokus på 2011 års gymnasiereform
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 8.

Rosén, Jenny (2013):
Svenska för invandrarskap?: Språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen Svenska för invandrare
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 7.

Kjellnader, Eva (2013):
Jag och mitt fanskap: vad musik kan betyda för människor
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 6.

Klaar, Susanne (2013):
Naturorienterad utbildning i förskolan: pragmatiska undersökningar av meningsskapandets individuella, sociala och kulturella dimensioner
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 5.

Andersson, Erik (2013):
Det politiska rummet. Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 4.

Ehrlin, Anna (2012):
Att lära av och med varandra: En etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 3.

Frödén, Sara (2012):
I föränderliga och slutna rosa rum: en etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 2.

Maivorsdotter, Ninitha (2012)
Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande
Örebro Studies in Educational Sciences with an Emphasis on Didactics 1.