Teaterpedagogprogrammet, 180 hp

Starttermin: Hösten 2025 (öppen)

Vill du undervisa i teater och skapa teaterprojekt med barn, ungdomar och vuxna? Här är teaterutbildningen som ger dig de konstnärliga och pedagogiska färdigheter du behöver för ditt framtida jobb som teaterpedagog.

Två studenter sitter och teatersminkar sig.
Öppen för anmälan Anmäl dig nu

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 och Engelska 6.

I programmet varvas ämnesstudier i teater med teaterpedagogiska kurser och verksamhetsförlagd utbildning.

I ämneskurserna i teater får du utveckla dina kunskaper inom teaterns olika områden exempelvis skådespeleri, regi och teaterns visuella uttryck. Detta sker bland annat genom gestaltningsuppgifter och övningar i grupp. Undervisningen organiseras ofta som sceniska projekt där du arbetar med en föreställning från idé till mötet med en publik. I projekten tränar du din förmåga att kommunicera med sceniskt uttryck och att driva sceniska projekt.

Under utbildningen får du fördjupa dig i teaterpedagogikens område där mötet mellan konstnärligt arbete och pedagogik står i centrum. Du lär dig mer om lärarrollen, lärande och ämnesdidaktik. Då får du också träna dig i att undervisa. Yrkesverksamma teaterpedagoger bidrar med perspektiv på vilka möjligheter och utmaningar du som färdigutbildad kan stöta på i olika typer av teaterpedagogisk verksamhet. Under två femveckorsperioder har du verksamhetsförlagd utbildning där du får viktiga kunskaper och erfarenheter från yrkeslivet. I slutet av utbildningen får du fördjupa eller bredda ditt teaterpedagogiska intresse i en kandidatuppsats.

Utbildningen bygger på en kombination av praktiska övningar och litteraturstudier. Med stöd i litteratur får du reflektera över den konstnärliga och pedagogiska praktiken.

Vi tror att du som söker har någon form av teaterbakgrund. Det kan vara från estetiska programmet, folkhögskola, kulturskola, föreningsliv eller folkbildning. Programmet ger dig en grundläggande pedagogisk och konstnärlig färdighet inom scenkonstområdet. Efter avslutade studier har du en bra grund för att undervisa i teater och som pedagog leda andra i konstnärliga processer.

Utbildningsplan Teaterpedagogprogrammet, 180 hp

År 1
Under ditt första får du lära dig om skådespeleri, dramaturgi och regi. Du får fördjupa dig i kreativitet och estetisk kommunikation i bland annat ett sceniskt projekt som har fokus på devisingmetoden. De pedagogiska kurserna under det första året ger en introduktion till teaterpedagogik och didaktik där du får veta mer om vad undervisning och lärande i just teaterämnet innebär. Bland annat får du lära dig mer om kreativitet och undervisning för yngre åldrar. I slutet av första året får du prova på att undervisa ute i någon verksamhet.

År 2
Det andra året har fokus på scenens visuella design och den dramatiska texten. Du får grunder i teaterns olika designområden (till exempel ljus, kostym, maskering och scenografi) och lär dig mer om både design, hantverk och teknik. Du får också lära dig om den dramatiska textens uppbyggnad och form utifrån olika pjäser. Under året genomförs två projekt. I det ena projektet får du möjlighet att omsätta dina kunskaper i scenens visuella design. I det andra får du som skådespelare eller regissör, skapa en föreställning tillsammans med dina medstudenter, med utgångspunkt i en pjästext.

Under det andra året lär du dig mer om didaktik, om rollen som teaterpedagog och om normkritiska perspektiv. Du gör också verksamhetsförlagd utbildning (VFU), där du får följa verksamma teaterpedagogers arbete och själv hålla i undervisning med stöd och handledning av erfarna handledare.

År 3
Höstterminen det tredje året ägnas helt åt teaterkurser. Den domineras av en större scenisk produktion som genomförs med stor grad av självständighet. Du får också särskilda kurser i produktionsplanering, ljud och musik och i att skriva och bearbeta dramatisk text.
Vårterminen förbereder för och ägnas åt den avslutande kandidatuppsatsen. Du får lära dig om vetenskapsteori, forskningsmetodik och aktuell forskning inom det teaterpedagogiska området. Utbildningen avslutas med att du fördjupar dig i någon del av programmets kunskapsområden i din kandidatuppsats.

Behörighet: Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 och Engelska 6.

Antagningspoäng: Sök antagningsstatistik på uhr.se

Programmet ges: Höstterminen 2025

Studietakt: Heltid

Nivå: Grundnivå

Antal platser: 24

Urval: Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Studieort: Örebro

Institution: Musikhögskolan

Examen: Kandidatexamen

Undervisningsspråk: Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Programansvarig: Ulrika Landell

Anmälningskod ORU-49505

Efter tre år får du en kandidatexamen. Utbildningen ger dig kompetens för pedagogiskt arbete inom scenkonstområdet och som teaterpedagog kan du leda andra i teaterkonstnärliga processer. Efter utbildningen kan du arbeta med undervisning men också med regi, produktion och teaterns olika uttrycksområden i teaterpedagogisk verksamhet. Som teaterpedagog kan du jobba med barn och unga i olika åldrar eller med vuxna. Du kan arbeta i olika typer av verksamhet, exempelvis i skola, kulturskola och i amatörteaterverksamhet och folkbildning. Du kan också arbeta inom teater- och kulturinstitutioner eller inom olika typer av organisationer där den teaterpedagogiska kompetensen behövs.

Elisa Gustafsson

Elisa vill kombinera sitt yrke som teaterpedagog med arbete som maskör

Efter utbildningen fick Elisa jobb på Kumla kulturskola. Då hon var den enda teaterpedagogen blev det en stor omställning att arbeta helt själv.  Under utbildningen hade hon alltid haft stöd av sina medstudenter.

- Det tog en stund att känna sig trygg i att det är jag som ska ta besluten. Det är jag som ska föra det här framåt, menar Elisa.

På kulturskolan hade hon som uppdrag att bygga upp och utveckla teaterverksamheten. Elisa ville arbeta med yngre åldrar och få utforska teater och skådespeleri genom leken.

- När jag började i Kumla var jag ganska snabb med att säga att jag ville att vi skulle rikta oss ner i åldrarna också, alltså att starta en teaterlekgrupp, säger Elisa.

Redan från början har det också varit viktigt för Elisa att eleverna ska vara med och skapa föreställningar.

- Jag tycker att eleverna ska stå i fokus och deras idéer och deras fantasi i skapandet av teater, alltså av föreställningar, menar Elisa

Under åren på kulturskolan introducerade hon eleverna för teaterns alla delar genom att fokusera på en sak i taget.

- Om vi har kommit fram till vad det ska handla om. Då måste vi ta reda på mer om karaktärerna som vi då experimenterar fram. Sen har vi kostymlektion. Vad ska vi ha för kostymer? Och allt det här ska sen vävas ihop till ett.

Eleverna blev drivna i att skapa produktioner och visade stor nyfikenhet och intresse för de olika produktionsområdena. Detta blev en påminnelse för Elisa om sitt eget stora intresse för mask och peruk och att det var mycket inom området hon inte kunde. Därför bestämde hon sig för att vidareutbilda sig.

Just nu är Elisa lärling på Stadsteatern i Stockholm. Där får hon bland annat lära sig tekniker för att tillverka peruker och lösa delar som exempelvis ärr och lösnäsor.

- Jag får också sminka och jobba med hår och peruker på skådespelare i olika föreställningar där jag är involverad. Mina dagar är fyllda av många olika moment och nya lärdomar inom masköryrket och jag försöker ta del av allt jag kan, säger Elisa.

Hon framhåller att alla moment och processer inom mask och perukområdet är spännande och intressanta att lära sig.

- Jag följer gärna med mina handledare i deras processer att ta fram karaktärerna till en produktion, då det är något jag själv jobbat med att lära ut som teaterpedagog, men i detta fall med fokus på mask och peruk. Hur kan jag som maskör skapa den här karaktärens utseende till det hen ska signalera till publiken?

Efter lärlingsutbildningen vill Elisa kombinera arbetet som teaterpedagog med masköryrket. Hur vet hon inte riktigt än.

- Jag tänker att det kommer visa sig, men jag skulle ju vilja koppla ihop dem. För jag tycker att det är roligt att undervisa och vara pedagog. Men samtidigt är det helt fantastiskt och få djupdyka och vara hantverkare och tillverka och också sminka skådespelare inför föreställning.

Ja, det ingår praktik/verksamhetsförlagd utbildning i programmet. I termin 3 och 4 ingår 5 veckors praktik per termin.

Programmet är på 3 år och leder fram till en kandidatexamen.

Nej, det är inte något antagningsprov till programmet.

Antagning till Teaterpedagogprogrammet sker till varje hösttermin. Du kan anmäla dig direkt från denna sida. Du kan få en påminnelse när antagningen öppnar.

  • Vilken kurslitteratur som ingår i en kurs står sist i kursplanen för respektive kurs. Kurslitteraturen finns att köpa hos bokhandlare, på internet, samt ett begränsat antal som finns att låna på universitetsbiblioteket. En del böcker kan även lånas på andra bibliotek.
  • I god tid innan kurserna startar kommer den som är registrerad på programmet att få information om kurslitteratur, schema, obligatoriska tillfällen med mera.

Utbildningen riktar sig framförallt till dig som vill utveckla grundläggande pedagogisk och konstnärlig färdighet inom scenkonstområdet för att kunna undervisa och leda andra i teaterprocesser.

Vi tror att våra sökande har någon form av teaterbakgrund. Det kan vara från estetiska programmet, folkhögskola, kulturskola, föreningsliv eller folkbildning – eller från egna yrkeserfarenheter.

  • Vi lägger stor vikt vid att förbereda dig för yrkeslivet.
  • En sammanhållen 3-årig utbildning som ger goda scenkonstnärliga och pedagogisk kunskaper och färdigheter.

Till våra studievägledare kan du vända dig med frågor som rör ämnen, kurser, program och arbetsmarknad. Det kan till exempel vara frågor om behörighet, antagningspoäng, programmens och kursernas inriktning och innehåll, hur du lägger upp dina studier, examen med mera. Våra studievägledare kan även informera om tillgodoräknande, studieuppehåll samt studieavbrott. En studievägledare har tystnadsplikt.

Om du har frågor om boende, introduktionen eller vad du måste göra innan din studiestart, gå då in på sidan Välkommen ny student.

Studievägledare: Urban Tholén

Telefon: 019 303000 (växel)

E-post: studievagledning.mh@oru.se

Lisen Hertzman

Lisen får lära sig att lära ut teater

Varför sökte du Teaterpedagogprogrammet?
Jag har alltid vetat att jag vill arbeta med teater och har tidigare gått en skådespelarutbildning. Efter den arbetade jag deltid med att sätta upp egna föreställningar och att leda grupper inom teater och cirkus. Efter några år kände jag att det här vill jag göra på heltid. Jag ville fokusera på hur man lär ut teater. Därför sökte jag till Teaterpedagogprogrammet. Jag kände att det passade mig perfekt eftersom det är en bred utbildning som lägger fokus på teaterns alla områden och hur man lär ut ämnet.

Örebro universitet var mitt förstahandsval eftersom det bara är här man kan utbilda sig till teaterpedagog på universitetsnivå i Sverige. Dessutom har min vän som gått utbildningen tidigare rekommenderat den för mig.

Vad är det bästa med ditt program?
Jag får lära mig alla delar inom teater. Bland annat får vi arbeta med scenografi, kostym, regi, dramatik och dramaturgi. Extra roligt är att vi har arbetat med regi eftersom det är något som jag har längtat efter att pröva, men inte har haft chans att göra tidigare. För mig har det också varit otroligt utvecklande att få läsa och skriva om teater. Genom att ta mig an teater från teori till praktik känner jag att jag har fått en större förståelse och säkerhet i ämnet. 

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Möjligheter, kreativt och utvecklande.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Mitt studentliv har förgyllts av att jag gick med i Örebrospexet. Det är en fantastisk förening både socialt och med roliga kreativa utmaningar. Genom Örebrospexet har jag träffat studenter från hela universitetet. Jag har också engagerat mig i studentkåren vilket också berikat min utbildning.  Studentkåren driver många roliga evenemang som introduktionen för nya studenter, sociala event för hela universitetet och inom de olika kårsektionerna. Genom att jag har deltagit i olika aktiviteter har jag som nyinflyttad till Örebro, utan att känna någon, haft lätt att träffa folk och skapa ett nytt liv.

Vad har du för framtidsplaner?
Min plan är att både arbeta som teaterpedagog och arbeta konstnärligt med att skapa egna föreställningar och driva olika teaterprojekt.  Jag vill helst arbeta på en kulturskola med barn och ungdomar i flera olika åldrar. Senare skulle jag också vilja bli folkhögskollärare för att få arbeta med elever som håller på med teater på heltid. Jag ser arbetet som teaterpedagog som en trygg bas som gör att jag samtidigt kan frilansa inom teater och arbeta mer med min egen kreativitet. För mig är det viktigt att inte helt släppa min egen kreativitet. Om jag arbetar med hantverket och inte bara lär ut tror jag att jag kommer att bli en bättre pedagog.

Tips till blivande studenter?
Engagera dig i det studiesociala livet direkt, det kommer ge mycket till din studietid. Utbildningen blir vad du gör den till och desto mer du engagerar dig desto mer får du ut av den. Läs utbildningen för din egen skull för att du vill utvecklas eller bli en bra teaterpedagog. Det viktiga är att du kommer ihåg att du är där för att lära så ta till dig så mycket du bara kan. 

Tre studenter som pluggar vid Örebro universitet

Plugga i Örebro

Studentlivet är mycket mer än bara studier. Läs om hur det är att plugga i Örebro och mer som hör till livet som student.

En student öppnar dörren till sin lägenhet.

Hitta studentboende

Korridor, inneboende eller egen lägenhet. Det finns flera sätt du kan bo som student. Här har vi samlat tips och råd för hur du skaffar din studentbostad.