Anna anser att för den som arbetar på akuten och gillar akutsjukvård är specialistutbildningen helt rätt väg att gå för att utvecklas.
– Det är väldigt spännande och roligt att vidareutbilda sig till akutsjuksköterska och på så sätt få lära sig mer om akutsjukvård! Att utbilda sig är också att ta ansvar. Ansvar för att patienten ska få bästa vård, ansvar för att arbetsplatsen kan fortsätta att utvecklas och ansvar för den egna utvecklingen mot maxpotential.
Specialistsjuksköterska inom akutsjukvård är en ny profession, 2014 examinerades den första kullen. På Universitetssjukhuset i Örebro där Anna jobbar har Daniel Gustafsson (verksamhetsutvecklare och specialistsjuksköterska) arbetat fram en arbetsmodell för akutmottagningens akutsjuksköterskor. Metoden kallas Örebromodellen och används numera av flera akutmottagningar runt om i landet. Örebromodellen innebär att akutsjuksköterskan får kontinuerlig kompetensförsörjning genom teoretisk fördjupning varvad med träning av praktiska moment och delegeringar.
– Som specialistsjuksköterska har jag en större kunskapsbank. Jag har fått ordentlig träning i att söka och bedöma evidens så att ny kunskap kan implementeras på arbetsplatsen, säger Anna.
Vidareutbildning är kvitto på högre kunskapsnivå
Det var först efter tre år som sjuksköterska på akuten som Anna valde att vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska. Hon kände att grundutbildningen till sjuksköterska hade gett henne en bred grund att stå på, men väldigt lite kunskap om akutsjukvård.
– På jobbet kände jag varje dag att jag behövde lära mig mer. Därför blev det naturligt att söka en vidareutbildning inom akutsjukvård.
När Anna läste till specialistsjuksköterska upplevde hon att hon kunde tillgodogöra sig vidareutbildningen på ett helt annat sätt än under grundutbildningen.
– Jag hängde upp det jag lärde mig under utbildningen på erfarenheter från patientfall och situationer från yrkeslivet. Med specialistsjuksköterskeutbildningen har jag fått kvitto på en högre kunskapsnivå.
Hon upplever att specialistsjuksköterskorna på hennes avdelning pratar på ett helt annat sätt om evidens än tidigare.
– Vilket är nödvändigt för att den akut sjuka patienten ska få bästa tänkbara vård.
Text: Anna Asplund
Foto: Privat