Mer patientkontakt och längre kurser i nya sjuksköterskeprogrammet

Foto: Terése Sundh
Höstterminen 2025 startar det nya Sjuksköterskeprogrammet vid Örebro universitet. Studenterna ska få en mer sammanhållen utbildning som bättre förbereder dem för den framtida yrkesrollen.
Det nya upplägget innebär bland annat att utbildningen går från flera korta kurser under en termin till längre kurser som löper över hela terminen. På det sättet får studenterna en utbildning där medicin, omvårdnad och vetenskapligt förhållningssätt blir en helhet som löper som en röd tråd genom hela programmet.
– Vi går från många korta kurser till långa kurser som vi hoppas ska ge studenterna en bättre förståelse för hur de olika områdena hänger ihop och hur de kan tillämpas i praktiken, säger Karin Falk-Brynhildsen, universitetslektor och docent i omvårdnadsvetenskap.
Studentaktivt lärande i kärngrupper
En annan förändring i programmet är att studenterna ska arbeta med studentaktivt lärande i kärngrupper. Varje grupp kommer att bestå av åtta till tio studenter och en lärare som är gruppens mentor. I kärngrupperna ska studenterna arbeta med samarbete, problemlösning och kommunikation som är viktiga kompetenser inom vården.
– En sjuksköterska behöver ha goda medicinska kunskaper och ett vetenskapligt förhållningssätt för att på bästa sätt kunna utöva omvårdnad och ställa en omvårdnadsdiagnos. Du behöver bedöma vad personen framför dig behöver. Vad kan det bero på och vad kan vi göra nu för att underlätta? säger Maria Jaensson, universitetslektor och docent i omvårdnadsvetenskap.

Mer verksamhetsförlagd utbildning ger fler möten med patienter
Genom att utöka utbildningens verksamhetsförlagda utbildning med 17 veckor kommer studenterna få mer tid öva sina teoretiska kunskaper i praktiken inom olika områden och arbetsplatser. Målet är att studenterna genom teori och praktisk övning ska utveckla sina systematiska och analytiska förmågor.
– De ska komma fram till ett beslut eller en åtgärd med hjälp av sina olika kunskaper. Det underlättas när studenterna får komma närmare patienterna och kan göra fysiska undersökningar, säger Karin Falk-Brynhildsen.
Lika mycket teori som förut
Men att utöka den verksamhetsförlagda utbildningen är också en utmaning. Det ska fortfarande vara lika mycket teori som tidigare i utbildningen. Programmet har inte utökats i tid, utan är fortfarande tre år.
– Vi har arbetat mycket med att behålla balansen för att ta hänsyn till studenternas och lärarnas arbetsmiljö, säger Karin Falk-Brynhildsen.
– Genom att tänka nytt och skala av stärker vi kvaliteten i utbildningen, säger Maria Jaensson.
Text och foto: Anna Asplund