”Vi komponerade musik på hög nivå för professionella musiker”
Kompositören Linnea Landström var finalist i den internationella tävlingen Linköping Studentsångare Composition Award 2020. Här skriver hon musik hemma vid pianot.
Fin stämning, stor frihet och genreöverskridande. Så beskriver kompositören Linnea Landström det konstnärliga kandidatprogrammet med inriktning mot komposition på Musikhögskolan i Örebro.
– Vi hade ett otroligt fint samarbete med professionella orkestrar och storband, säger hon.
Linnea Landström kommer från Luleå och hamnade i Örebro efter två år på folkhögskola i Dalarna.
– Det som lockade med Musikhögskolan i Örebro är att man inte blir helt knuten till en viss genre, utan får möjlighet att utvecklas åt det håll man själv vill. Grunden är klassisk med fokus på konstmusik, men jag håller även på en del med jazz.
Hur skulle du beskriva Musikhögskolan?
– Det finns en fin stämning mellan både studenter och lärare, jag upplever det inte som särskilt tävlingsinriktat. Man tar hand om varandra och har stor frihet att välja vad man vill fokusera på. Det finns inga stängda ramar.
Vad är det bästa med att läsa komposition på Musikhögskolan i Örebro?
– Det bästa är möjligheten att samarbeta och integrera med andra inriktningar. Det känns väldigt fint och unikt att man träffas över gränserna, oavsett om man läser kammarmusik, musikproduktion eller ska bli teaterpedagog – mycket beroende på att det är en relativt liten skola. Det har gett mig många fina privata relationer men också spännande samarbetspartners i framtiden. De relationer och kontakter man skapar under studietiden är viktiga när man ska etablera sig i branschen som kompositör.
Vilka möjligheter fick ni att samarbeta med externa parter i musikbranschen?
– Vi hade ett otroligt fint samarbete med Svenska Kammarorkestern. Det var en sådan lyx att få skriva för en professionell orkester som dessutom finns i Örebro. Vi samarbetade också med Norrbotten Big Band, ett av Sveriges främsta storband och med Stenhammar Quartet, en otroligt duktig stråkkvartett. Så man får skriva på väldigt hög nivå både för andra studenter och för professionella musiker. Det var väldigt värdefullt att få deras feedback på musiken vi skrev. Vi hade även frilansande tonsättare som gästlärare, till exempel Tebogo Monnakgotla.
Varför är det viktigt att utbilda sig inom musiken?
– Man får en fin musikalisk grund att stå på som är bra om man till exempel vill läsa till pedagogik och jobba som lärare eller plugga till körledare, dirigent, ljudtekniker eller liknande. Första året tyckte jag att mycket var jättesvårt, vi läste mycket musikteori och lärde oss om märklig musik som jag inte riktigt förstod. Under andra och tredje året sjönk kunskaperna in och jag upptäckte helt nya sätt att tänka musik på. Jag märkte också att jag plötsligt använde de här teknikerna som jag först inte hade förstått. Det finns liksom utrymme under utbildningen för kunskapen att sjunka in och blomma ut lite senare.
Vad har du för tips till andra som vill göra karriär inom musiken?
– Skapa relationer! Var öppen för att skapa nya relationer och samarbeten med dirigenter, musiker och andra kompositörer. Våga prova på nya saker under studierna, till exempel att skriva för större ensembler. Det finns ingen bra eller dålig musik, det finns bara musik. Lek och testa!
Du är en av sju tonsättare som ska vara med på en festival i Danmark i sommar. Berätta!
– Det är organisationen Ung Nordisk Musik som jobbar med att främja unga tonsättare, ljud- och performancekonstnärer och som varje år arrangerar en musikfestival i något av de nordiska länderna. Till sommaren kommer den att vara i Århus i Danmark och en jury har valt ut sju tonsättare från de skandinaviska länderna som kommer att ha med varsitt verk. Jag skrev mitt verk i våras, under utbildningen. Det känns väldigt spännande att få höra sitt verk klinga igen, men framför allt att få träffa andra tonsättare, byta erfarenheter med varandra och få lyssna till massa härlig musik.
Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat