"Åren vid Musikhögskolan har varit helt avgörande för min karriär"
Det är lätt att lära känna andra – och lokalerna står öppna dygnet runt om du vill öva. Daniel Jarl ser tillbaka på åren vid Musikhögskolan i Örebro med glädje.
Daniel Jarl läste Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning med inriktning kammarmusik vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Idag varvar han frilansandet med en tjänst som kyrkomusiker i Skövde.
– Jag har en frihet som är värd så mycket, säger han.
Här kan du läsa mer om Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning med inriktning kammarmusik vid Musikhögskolan på Örebro universitet.
Vad gör en kyrkomusiker på jobbet?
– Jag är en av åtta musiker i min församling, vilken innebär att det finns möjlighet att nischa sig lite. Jobbar du i en mindre församling får du ofta göra allt, från att leda barn- och vuxenkörer till att spela på begravningar och ha konfirmandverksamhet. Jag spelar på gudstjänster, arrangerar konserter och kompar en del körer.
Du är dessutom frilansande musiker, vad innebär det?
– Det är ett val jag har gjort, att varva rollen som kyrkomusiker med att frilansa. Jag är ute och spelar, kompar andra musiker och körer, skriver egen musik och spelar in musik i studio ibland. Det är något visst med att kunna vårda och utveckla sin egen firma.
Vad är det bästa med ditt yrkesval?
– Det är kul att spela! Att få spela i den centrala kyrkan i stan en kväll, med den akustiken som finns där – det är faktiskt oslagbart. Kombinationen av att vara anställd och att frilansa innebär också att jag har en frihet under ansvar. Jag behöver inte stämpla in på ett kontor varje morgon klockan sju – den friheten är värd så mycket! Även om det också blir sena kvällar ibland.
Var har du med dig från utbildningen vid Musikhögskolan som du har nytta av i yrkeslivet?
– Åren vid Musikhögskolan i Örebro var helt avgörande, det hade inte gått utan dem. Jag fick spela väldigt mycket olika saker, och också ”äta” stora mängder noter, vilket tydligt ökade min kapacitet. Redan under utbildningen tog jag chansen att spela på andra ställen, utanför skolan. I programmet ingick dessutom en kurs i eget företagande, vilket har varit nyttigt för att kunna driva egen firma.
Hur var det att läsa Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning med inriktning kammarmusik vid Örebro universitet?
– Jag tycker att utbildningen var väldigt bra. Jag träffade musiker som jag kunde spela och nörda tillsammans med och hamnade i ett sådant bra sammanhang – det passade så bra just då i livet också. Musikhögskolan i Örebro är ganska liten och det är lätt att lära känna andra, även över årskurserna. Jag har väldigt goda erfarenheter av lärarna – och lokalerna på Musikhögskolan är alltid öppna. Det är nog helt unikt, att du kan öva när du vill. Vi var några stycken som var där klockan två på natten ibland.
Vad har du för tips mig som funderar på att söka till Musikhögskolan i Örebro?
– Kammarmusiken – och att spela tillsammans i en ensemble – är verkligen en naturlig del av utbildningen, vilket jag inte har upplevt att den är på alla ställen. Det är en superbra grej. Min upplevelse är att ensemblespelet även ger mycket till det solistiska spelet, plus andra element som är svåra att komma åt ifall du bara övar på egen hand hela tiden. Du lär dig att lyssna och att följa på ett helt annat sätt, vilket har varit oerhört användbart för mig i mitt yrkesliv.
Vad är ditt bästa tips till den som kommit in på programmet?
– Ta vara på tiden och se till att få ut det mesta av den. Hitta likasinnade att nörda med och våga spela mycket, även utanför skolan. Det kommer en tid när man inte längre är student, och då är det bra att i förväg ha skaffat sig lite musikaliska sammanhang även utanför skolans väggar. Vill man kunna leva på sin musik måste man både våga vara innovativ och entreprenör – och lite nörd.
Text: Anna Lorentzon
Foto: Karl Hvass