Matilda Edqvist, praktikant på Kommunstyrelseförvaltningen, Örebro kommun våren 2019:
”Jag har under min praktikperiod på Kommunstyrelseförvaltningen inte identifierat mig själv som en praktikant, utan snarare som en ny medarbetare som organisationen vill utveckla och utvecklas av. Jag har lärt mig genom att ta mig an verkliga arbetsuppgifter. Det med, vid behov, stöd från min handledare eller andra medarbetare, beroende på vilken information som varit nödvändig för att jag skulle ta mig vidare i arbetet.
Min kompetens att utreda och analysera frågor som rör olika samhällsfenomen genomsyrar allt arbete jag utför på Kommunstyrelseförvaltningen. De tjänsteskrivelser jag har skrivit (motionssvar) hade jag inte haft samma förståelse för, eller haft kunskap att behärska, om jag inte hade läst sociologi eller kursen samhällsanalys och vetenskaplig kommunikation. För att kunna svara på en motion krävs det kunskap om olika samhällsfenomen och människors livsvillkor, samt att kunna se saker ur olika perspektiv. Detta för att kunna analysera motionen och vara en del i att avgöra om den är relevant att gå vidare med eller inte.
Min analytiska förmåga genomsyrar även arbetet med att värdera projekt inom Örebro kommun. Projektkontoret är en del av ett värderingsteam inom organisationen vars uppgift är att analysera olika projekt, med fokus på vilken nytta genomfört projekt skulle resultera i för medborgarna. Det översiktliga syftet med värderingsteamets uppgift är således att säkerställa att de projekt som gynnar medborgarna mest ska prioriteras.”
Selma Persson Zukic, praktikant på Skolverket, VT2023:
”Mycket av mina tidigare akademiska kunskaper från Samhällsanalysprogrammet har varit användbart vid arbetet på enheten för internationella studier på analysavdelningen på Skolverket. Detta innebär dock inte att jag inte har lärt mig något nytt under praktiken, tvärtom har jag lärt mig mycket, både om hur statliga myndigheter arbetar och kommunicerar men också om hur jag kan bidra med något konkret trots att jag inte har lika mycket expertis inom ett område som mina kollegor.
På praktikplatsen arbetade jag med en variation av olika uppgifter, däribland skrivandet av en egen fördjupningsstudie och analyser av data från studierna PIRLS och TIMSS, kvalitetsobservationer av provtillfällen och intervjuer med kontaktpersoner på skolor.
Utöver detta har jag även arbetat med insamling och uppdatering av kontaktuppgifter till lärare och skolor inför kommande insatser och med att kvalitetsgranska och testa digitala prov och enkäter inför kommande datainsamlingar.
Under min praktik har mina kunskaper inom kvantitativ metod kommit till användning då jag arbetat mycket med en egen fördjupningsstudie på arbetsplatsen. Denna fördjupningsstudie använder kvantitativ data och kan analyseras genom statistikverktyget SPSS som jag har tidigare akademiska kunskaper inom. Dessa kunskaper kom även till användning då enheten använder ett annat statistikverktyg som är särskilt framtaget för internationella studier kallat IDBAnalyzer. Detta verktyg är något som jag har utvecklat ett eget lärande kring samtidigt som mina kunskaper inom SPSS har varit behjälpliga för detta lärande.
Jag rekommenderar starkt att söka till Skolverket som praktikplats om man är intresserad av analyser begrundat i skolväsendet och önskar en stor variation av arbetsuppgifter samt mycket eget ansvar. Jag hoppas att kommande praktikanter får en lika givande, rolig, lärorik och intressant praktikperiod som jag fick möjlighet till och jag kan definitivt se mig själv arbeta på Skolverket i framtiden.”
Sara Berg, praktikant på Arbetsmiljöverket, VT2023:
”Under min praktik på Arbetsmiljöverket har jag tillhört enheten för statistik och analys. Analysenheten presenterar varje år en omvärldsrapport, men arbetar även andra uppgifter där analys är den mest centrala delen. Samhällsanalys är centralt i verksamheten eftersom myndigheten inhämtar och bearbetar information gällande arbetsmiljön som påverkar och påverkas av sociala strukturer på samhällsnivå.
Jag har haft många fördelar av min akademiska bakgrund på praktikplatsen. De akademiska kunskaperna jag har använt mig av är bland annat olika teorier, både inom sociologi och genusvetenskap. Det jag har haft mest nytta av under praktiken är mina kunskaper om könsmaktsordningen och andra erfarenheter och kunskaper från genusvetenskapen. Det är väldigt få som har en liknande akademisk bakgrund som mig. Det innebär att det finns ett stort behov av den kunskapen och därför har genusperspektivet fått ett större utrymme. I mina uppgifter inom Nollvisionen har jag bidragit med kunskapssammanställningar med ett fokus på genus och jämställdhet för att bidra med ett jämställdhetsintegrerande arbete inom programmet. Det arbetet har även uppskattats väldigt mycket och jag märker själv att de äldre anställda inte har samma jämställdhetstänkande som mig, vilket behövs om myndigheten ska uppnå sina mål för jämställdhetsintegrering. Jag blir mer unik i min roll som praktikant genom den kunskapen.
Kunskapen från kursen samhällsanalys och vetenskaplig kommunikation har genomsyrat hela praktiken. Hur man letar efter, hittar och arbetar med vetenskapliga artiklar, hur man sammanställer informationen och presenterar den på ett tydligt sätt. Mycket träning från PM- och rapportskrivande från universitetet har hjälpt mig på praktiken då jag vet hur arbetet ska se ut, kan avgöra vad som är relevant eller inte och hur texten ska vara uppbyggd så att alla utan samma förkunskap som mig förstår den."