Hon undervisar mellanstadieelever – och framtidens lärare

Hanna Sollerman

Som lärarstudent vid Örebro universitet möter du lärare som Hanna Sollerman, som har en fot på universitetet och en fot i skolans värld. ”Glädjen i att undervisa är densamma, men här på universitetet möter jag blivande kollegor – det är jätteroligt”, säger hon.

Hanna Sollerman är mattelärare på en mellanstadieskola i Örebro – och undervisar också blivande lärare vid Örebro universitet.
– Mina färska erfarenheter från klassrummet hjälper lärarstudenterna att förstå hur de kan använda sin kunskap i praktiken, säger hon.

När Hanna Sollerman kommer till Örebro universitet är det oftast för att hålla en workshop eller ett seminarium i matematikdidaktik för studenter på något av Grundlärarprogrammen.

– Det kan handla om ekvationer eller bråkräkning, som studenterna precis läst om på en kurs i matematik. Vi jobbar i ett klassrum där det finns olika lärverktyg, precis som i ett riktigt klassrum. Sedan bygger vi upp olika stationer eller har rollspel, där studenterna får laborera och öva praktiskt på att lära ut om matematik, berättar hon.

Lära ut – och hantera olika situationer

För en del studenter kan det vara första gången de står vid en whiteboard och förklarar sina matematiska lösningar för andra. Och det handlar inte bara om att förmedla kunskap, utan också om att bemöta stökiga elever, hantera konflikter och göra bedömningar av elevernas arbeten och resultat.

Tack vare sina dubbla roller kan Hanna Sollerman bygga sin undervisning på verkliga exempel, direkt från vardagen i skolan.

– Jag berättar om vad som brukar vara svårt för eleverna, om vanliga missuppfattningar och om hur långt de duktiga eleverna brukar komma – och också om hur man kan fortsätta utmana dem. Vi tittar på olika läroböcker, går igenom de nationella proven och pratar om hur man kan bedöma elever utifrån verkliga exempel.

”Lärarstudenterna blir peppade”

Även om praktik genomsyrar lärarutbildningen på flera sätt, har satsningen på lärare med skolanknytning visat sig vara ett bra sätt att minska glappet mellan teori och praktik. Kursvärderingar visar att studenterna vid Örebro universitet uppskattar att möta lärare som jobbar i skolan.

– Studenterna får en närhet till det som kommer sedan. Det brukar kännas peppande. Många gillar att de får med sig idéer och övningar som de kan genomföra direkt i skolan. Det blir en aha-upplevelse: ”Just det, så här kommer vi göra – det är därför jag sliter med den här svåra mattetentan”, säger Hanna Sollerman.

Kombinera teori och praktik – för att bli en bättre lärare

Det stärker framtidens lärare i sin yrkesroll och förbereder dem inför arbetslivet.

– En del studenter tror att de är färdiga när utbildningen är klar, men vi som jobbar i skolan måste hela tiden utvecklas. På universitetet får du den senaste forskningen och vi som kommer från skolan bidrar med praktisk erfarenhet. Att kombinera de två är utmaning – som kan göra oss till bättre lärare, säger hon.

Varför är lärare världens bästa jobb?

– Ingen dag eller lektion är den andra lik. Här går ingenting på rutin utan du får hela tiden utvärdera, tänka om, planera nytt och utvecklas. Det trivs jag väldigt bra med. Sedan är det förstås relationerna. Att få ha en mellanstadieklass under tre år – du lär verkligen känna eleverna och det händer så mycket under dessa tre viktiga år i livet. Att få vara med och påverka – även om det är under en liten period – är så häftigt. Det känns både meningsfullt och roligt, säger Hanna Sollerman.

Text och foto: Anna Lorentzon