VFU-nätverksaktivitet 19 september -24
Den 19 september hölls en digital VFU-nätverksaktivitet kring bedömning i samarbete med fördjupningskursen i handledning.
Inbjuden föreläsare var Henrik Hegender från Linnéuniversitetet. Deltog gjorde ca 40 yrkesverksamma lärare från regionens förskolor och skolor. Nätverksaaktiviteten inleddes och avslutades med att deltagarna fick utbyta erfarenheter och reflektioner inför och efter föreläsningen.
I sin föreläsning tog Henrik upp tre moment:
- Bedömning av vad? -här fick deltagarna en översikt över hur forskningen kring lärares teoretiska eller praktiska yrkeskunnande ser ut.
- Bedömning hur? - hur ser forskningen på summativ eller formativ bedömning.
- Bedömning utifrån...? här lyftes frågan utifrån vad en VFU-student bedöms -utifrån kursmål/kriterier eller yrkespraxis/beprövad erfarenhet.
Du hittar Henriks PPT i länklistan nedan tillsammans med andra intressanta artiklar för vidare läsning.
Andra relevanta litteraturtips är:
Gerrevall, Per (2017). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet och kompetens. Natur & Kultur.
Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. Studentlitteratur.
Tips på vidare läsning:
- Lindqvist (2015) Orubblig ödmjukhet. En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande.
- Nordänger och Lindqvist (2015) »Det såg vi från början …«? – Underkännanden i den svenska lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar
- Biesta (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism.
- Henriksson (2019). Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser: en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning
- Nordänger & Lindqvist (2012). Att skärpa den praktiska blicken - handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU.
- Hegender PPT (504,69 kB)