Verksamhetsgrupp för Grundlärarprogrammet - ht-24
Verksamhetsgrupperna är ett av de fora för samverkan mellan lärarutbildningen och förskole- och skolverksamheterna som utgör samverkansorganisationen för lärarutbildningen vid Örebro universitet.
I nuläget genomförs träffar en gång per termin i verksamhetsgrupperna för Förskollärar-, Grundlärar- och Ämneslärarprogrammen. Verksamhetsgrupperna har fokus på VFU-frågor och deltar gör VFU-samordnare/VFU-ansvarig rektor från verksamheten samt olika funktioner från lärarutbildningen (t.ex. verksamhetsutvecklare för VFU och programansvarig).
Verksamhetsgruppen för Grundlärarprogrammet ägde rum 5/9 2024 på Östra Mark vid Örebro universitet (ORU). Det var 20-talet engagerade VFU-samordnare från samverkande skolor runt om Örebro-regionen som träffades och fick aktuell information samt utbytte erfarenheter från arbetet med VFU.
Eftermiddagen inleddes med fika och allmän information:
Anna-Lova Rosell, lektor i pedagogik med ett uppdrag att samordna utvecklingsarbetet inom VFU, redogjorde för aktuella utvecklingsprojekt bl.a. projektet "Lärarstudenters förstärkta professionsutveckling". I det projektet utarbetas modeller för förstärkt samverkan kring t.ex. VFU, studenters självständiga arbeten samt forskningsbaserat lärande (FBL) i syfte att professionsförankra viktiga delar av lärarutbildningen. I projektet samarbetar ORU med Hallsbergs kommun och Sydnärkes utbildningsförbund. Anna-Lova informerade även om att den nya fördjupningskursen (HUB II) inom handledarutbildningen dragit igång med ett stort antal deltagare.
Programansvarig för Grundlärarprogrammet, Daroon Yassin, informerade om nytt inom utbildningen. Nya kurser för självständiga arbeten har utarbetats och programmet arbetar också tillsammans med det ovan nämnda projektet för att se hur de självständiga arbetena kan professionsförankras genom t.ex. genom att skolverksamheten formulerar autentiska problem som studenter kan göra till föremål för sina undersökningar samt hur resultat kan föras tillbaka till skolverksamheten. Det pågår också ett arbete med att göra en översyn av behörighetskraven mellan kurserna inom programmet.
Huvudpunkten för eftermiddagen utgjordes sedan av ett erfarenhetsutbyte kring VFU-samordnarrollen. Venla Luukkonen och Sofia Rennerfelt, lärare från Änglandaskolan i Örebro, berättade om sin organisation kring VFU och identifierade både utmaningar och möjligheter. Venla och Sofia höll också i en workshop kring två frågor de identifierat som utmaningar för VFU-arbetet: hur får vi flera lärare att gå handledarutbildningen och ta emot studenter samt om en återkommande student ska placeras hos samma handledare eller byta mellan VFU-perioderna? Många deltagare lyfte fram vikten av att handledare uppmuntras genom att få rätt förutsättningar, både vid handledarutbildning och vid själva genomförandet av uppdraget. Många lyfte också fram vikten av att skapa en positiv inställning till uppdraget i organisationen. Vad gällde frågan att komma tillbaka till samma handledare eller ej, lyfte många fram vikten av att studenten ser olika pedagogiska miljöer och exempel. Ibland kan detta åstadkommas genom byte, ibland räcker det med att gå med andra lärare för att se andra situationer.
Eftermiddagen avslutades genom en frågestund utifrån verksamhetsspecifika frågor.
Nästa verksamhetsgrupp samlas i februari och då blir det ett digitalt möte.