Lärarutbildning vid Örebro universitet

Verksamhetsgrupp för Ämneslärarprogrammet 11/9 - 2024

Bild

Verksamhetsgrupperna är ett av de fora för samverkan mellan lärarutbildningen och förskole- och skolverksamheterna som utgör samverkansorganisationen för lärarutbildningen vid Örebro universitet. 

I nuläget genomförs träffar en gång per termin i verksamhetsgrupperna för Förskollärar-, Grundlärar- och Ämneslärarprogrammen. Verksamhetsgrupperna har fokus på VFU-frågor och deltar gör VFU-samordnare/VFU-ansvarig rektor från verksamheten samt olika funktioner från lärarutbildningen (t.ex. verksamhetsutvecklare för VFU och programansvarig).

Verksamhetsgrupp för Ämneslärarprogrammet för ht-24 ägde rum på Östra Mark vid Örebro universitet. Deltog gjorde ca 20 VFU-samordnare från samverkande skolor runt om Örebro-regionen. Eftermiddagen inleddes med fika och aktuell information.

Huvudpunkten för eftermiddagen utgjordes sedan av ett erfarenhetsutbyte kring VFU-samordnarrollen och samarbetet med rektor.

Anna och Gunnar.jpg

Gunnar Rex, lärare och VFU-samordnare och Anna Ragnarsson Preinert, rektor, båda på Virginska gymnasiet i Örebro, inledde med en presentation av sitt arbete kring VFU. I presentationen lyfte de fram ett aktivt och förebyggande samarbete mellan rektor och VFU-samordnare som en framgångsfaktor för att bygga en VFU-organisation med kvalitet. En viktig del är också en tydlig fördelning mellan rollerna, där rektor ytterst är den som ansvarar för lärarnas tjänsteinnehåll, men där en dialog om VFU-handledarskapet även involverar VFU-samordnaren som den som har "örat" mot den lokala VFU-verksamheten och kontakten med universitetet.

Efter presentationen fick deltagarna samtala i mindre grupperingar om olika frågeställningar kopplade till presentationen t.ex. vad som ger kvalitet i VFU, hur vi får fler lärare som kan gå handledarutbildningen och om rektors roll i VFU-arbetet. I diskussionerna lyftes fram bl.a. att  för att få kvalitet i VFU behöver det finnas en tillräckligt stor mängd undervisning för studenterna, att studenter kan ha möjlighet att se olika lärare under VFU, men att en lärare har huvudansvaret för bedömningen. Många deltagare lyfte också fram att en framgångfaktor för VFU-arbetet är en aktiv och deltagande rektor som kan fungera både som bollplank och ha det yttersta ansvaret för kvaliteten (t.ex. avgöra vilka lärare som bör ha ett  VFU-handledaruppdrag).

Efter erfarenhetsutbytet och diskussionen redogjorde Anna-Lova Rosell, lektor i pedagogik med ett uppdrag att samordna utvecklingsarbetet inom VFU, för aktuella utvecklingsprojekt bl.a. projektet "Lärarstudenters förstärkta professionsutvAnna-Lova Rosell.jpgeckling".  I det projektet utarbetas modeller för förstärkt samverkan kring t.ex. VFU, studenters självständiga arbeten samt forskningsbaserat lärande (FBL) i syfte att professionsförankra viktiga delar av lärarutbildningen. I projektet samarbetar ORU med Hallsbergs kommun och Sydnärkes utbildningsförbund.  Anna-Lova informerade även om att den nya fördjupningskursen (HUB II) inom handledarutbildningen dragit igång med ett stort antal deltagare.  

 

Nästa verksamhetsgrupp planeras till februari -25 och kommer att hållas digitalt via Zoom.