Lärarutbildning vid Örebro universitet

Delmål C: Verksamhetsnära utbildningsinnehåll

Relevanta delar av den campusförlagda delen av utbildningen är integrerade med den verksamhetsförlagda delen av utbildningen genom forskningsbaserat lärande.

Ett av lärarutbildningens centrala uppdrag är att förbereda lärarstudenterna för att som lärare bedriva utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Forskningsbaserat lärande (FBL) är ett ramverk och ett förhållningsätt till vetenskaplighet som ska genomsyra lärarutbildning vid Örebro universitet. Syftet med FBL är att tydliggöra inom vilka huvudområden som studenterna ska ges möjlighet att utvecklas vetenskapligt. Dessa huvudområden är; Ta in och kritiskt värdera olika perspektiv (läsa och lyssna), Upptäcka och förstå (se systematiskt) samt Kommunicera (tala och skriva). Här finns mer information och material om FBL.

Inom projektet arbetar vi mer att utveckla och fortsatt implementera FBL i utbildningen. Det kan till exempel handla om att utforma VFU-uppgifter till studenterna som är grundade i FBL. I nära samverkan med handledare i förskola och skola och lärare vid Örebro universitet har vi inom delmål C för avsikt att utveckla VFU-uppgifter som:

  • ger studenterna goda möjligheter till professionsutveckling genom ett forskningsbaserat lärande
  • möjliggör att studenterna kan bidra i verksamheternas pågående utvecklingsarbete