Lärarutbildning vid Örebro universitet

Lärares och lärarstudenters förstärkta professionsutveckling

Lärare och elev vid bord i klassrum

Detta projekt är ett samarbete mellan Hallsbergs kommun, Sydnärkes utbildningsförbund och Örebro universitet. Tillsammans arbetar vi för att integrera lärarutbildningens kursinnehåll med skolverksamheternas undervisningsvardag och kvalitetsarbete.

Bakgrund

Lärarutbildningen är en professionsutbildning som ska hålla en hög vetenskaplig kvalitet och utbilda förskollärare och lärare med god kompetens att utföra sitt vardagliga arbete. Ett arbete som enligt skollagen  ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett centralt område i lärarutbildningen är studentens professionsutveckling vilket särskilt aktualiseras inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Detta lyfts även fram i Förordning (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare där kraven på VFU skärps i flera avseenden i riktning mot ökad integration och samverkan mellan lärosätet och VFU-verksamheterna kring studenternas hela utbildning. Bland annat anges följande (2021:1335 4 - 12 §):

  • Vid högskolorna ska alla studenter fullgöra en så stor del som möjligt av sin verksamhetsförlagda utbildning vid en övningsskola eller övningsförskola.
  • Högskolorna ska, i den utsträckning det är möjligt, förlägga den verksamhetsförlagda utbildningen inom verksamheter med olika förutsättningar.
  • Högskolorna ska sträva efter att särskilt yrkesskickliga lärare och förskollärare används i den verksamhetsförlagda utbildningen.
  • Vid högskolan ska det finnas lärare som har till uppgift att följa och bidra till studenternas utveckling under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Sådana lärare ska ge handledarna stöd i deras arbete med studenterna under den verksamhetsförlagda utbildningen.
  • Övningsskolor och övningsförskolor ska ge studenterna en inblick i praktiknära forskning.

De höjda kraven medför ett behov av att vidareutveckla lärarutbildningen mot ökad samverkan med förskolans och skolans verksamheter och mot en förstärkt professionsutbildning.

Projektet Lärares och lärarstudenters förstärkta professionsutveckling är ett samarbete mellan Hallsbergs kommunSydnärkes utbildningsförbund och Örebro universitet. Initiativet till projektsamarbetet togs av Hallsbergs kommun och innehållet har sedan utvecklats för att stärka såväl lärares som lärarstudenters professionsutveckling. Med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen, och genom nära samverkan mellan lärarutbildningen och skolans- och förskolans verksamheter, arbetar vi inom projektet med att integrera lärarutbildningens kursinnehåll med skolverksamheternas undervisningsvardag och kvalitetsarbete.

Projektets mål

Projektet har följande målsättning:

Lärarutbildningen vid Örebro universitet håller hög kvalitet och har ett tydligt fokus på lärares och lärarstudenters professionsutveckling genom ett nära samarbete med förskolans och skolans verksamheter. VFU, forskningsbaserat lärande samt självständiga arbeten fungerar som väl utvecklade nav för samverkan för professionsutveckling.

Utifrån det övergripande målet har tre delmål formulerats:


Projektet leds av vicedekan för lärarutbildningen Karin Rudsberg och lektor i pedagogik Anna-Lova Olsson.  Vetenskaplig ledare är professor i pedagogik Christian Lundahl.