Tänka vidare

Nästan alla lärare kommer någon gång att vara tvungna att hantera händelser som är svåra och oförutsägbara och som för inblandade innebär sorg, förlust, oro och förtvivlan. I all krishantering behövs förberedelse, kunskap och god planering.
Ett sätt att bli förberedd på kriser och sorger kan vara att tänka igenom vad som faktiskt kan hända. En ökad medvetenhet kan bidra till en ökad professionalitet i kritiska skeenden.
Vad är kris och sorg?
Kris: reaktionen på en livssituation där individens tidigare erfarenheter inte är tillräckliga för att hen ska kunna bemästra situationen utan ett betydande psykiskt lidande.
Källa: NE Uppslagsverket
Sorg: reaktion på en förlust.
Källa: NE Uppslagsverket
Frågeställningar för ökad kris- och sorgmedvetenhet
Dessa frågor kan användas för att öka sin medvetenhet om kris- och sorghantering. Frågorna kan besvaras enskilt men med fördel även i grupp. Notera gärna svaren och fyll på successivt.
- Hur medveten är jag om min egen historik och erfarenhet av kris och sorg?
- Hur god självinsikt har jag?
- Vet jag vad som kännetecknar ett professionellt förhållningssätt i kris och sorg?
- Har jag kännedom om krisers/sorgers förlopp och personers möjliga reaktioner?
- Hur väl känner jag till min arbetsplats krisplan?
- Har jag tillgång till stöd för egen del?
- Har jag tänkt igenom möjliga kris- och sorgscenarios?
- Har vi i arbetslaget pratat igenom hur vi hanterar kriser och sorger?
- Har jag/vi tänkt igenom olika möjliga scenarios och vad vi gör?
- Har jag/vi övat på olika scenarios?
- Hur återhämtar jag mig efter en period av kris- och sorghantering?
Scenarioplanering
Ett sätt att förbereda sig på ett professionellt förhållningssätt i kris och sorg kan vara att enskilt oche/eller i grupp göra en planering för olika scenarios.
Möjliga kris- och sorgscenarios
- dödsfall (barn/elever, anhöriga, personal)
- försummelse och omsorgssvikt
- sjukdom i familjen
- sexuella övergrepp
- förlust av husdjur
- hot
- attack
- våldsbrott
- operation
- våld
- bli bortglömd
- bilolycka
- skilsmässa
- fängelse/häktning
- brand
Vad gör du/ni?
I krisens akuta skede
- Vad är det som har inträffat?
- Vem är inblandad?
- När har det hänt och hur?
- Vem ska göra vad?
- Hur och när informeras de närmast berörda?
- Vilken information lämnas till vårdndshavare?
- När lämnas information till vårdnadshavare?
- Vad ska man säga och inte säga?
- Är chefen kontaktad?
- Mediahantering?
- Vad i övrigt är viktigt att tänka på?
Återgång till det normala
- Hur arrangeras fortsatt stöd för inblandade?
- Hur fångas inblandades reaktioner upp?
- Hur skapar vi lugn miljö och trygghet för alla?
- Vilken information ska vilka ha?
- Hur ska vanliga rutiner löpa på?
- Hur följer vi upp krisens/sorgens förlopp i närtid och längre fram?
- Hur blir vi medvetna om egna och andras reaktioner på situationen?
- Hur summeras lärdomar?