Intervjuer om professionella relationer i kris och sorg

I intervjuerna delar erfarna lärare med sig av egna erfarenheter och lärdomar inom kris och sorg i förskola och skola. De beskriver också vad de tycker kännetecknar en professionell relation i sammanhanget. Titta gärna på alla, det finns mycket som är gemensamt.
Förskola
Intervju med Minna Karlsson
Minna har jobbat som förskollärare i 30 år. I intervjun berättar hon bland annat om vikten av att vara lyhörd men också våga fråga. Hon ger också tips om att man via böcker och läsning tillsammans med barnen kan närma sig svåra händelser och känslor.
Grundskola
Intervju med Camilla Månsson
Camilla har jobbat på grundskolan i 12 år och delar här med sig av erfarenheter på temat, bland annat vikten av att vara närvarande i stunden men också våga låta skolans rutiner bli en fristad. Hon ger också tips om att man kan förbereda sig tll viss del.
Gymnasiet
Intervju med Per-Johan Alnehill
Per-Johan har jobbat på gymnasiet i 25 år. Han pratar bland annat om känslan av otillräcklighet och rädslan av att trampa andra på tårna. Han tipsar om att hitta balansen mellan att ta kontakt, bara lyssna och inte alltid bara söka kloka svar.
Intervjuerna har genomförts under hösten 2024 av Anna Johnsson, lärprocessledare för "Hållbart lärarskap - för dig som är ny i yrket" och ämneslärare i svenska, engelska och filosofi.