Omvärlden om professionella relationer i kris och sorg

Här finner du ett axplock av material från olika källor på Internet om kris och sorg. Surfa runt och fördjupa dig efter intresse och behov. Materialet är presenterat i tidsordning med senaste överst.
Bok: Krishantering i skolan (2024) Katarina Tingström
Boken Krishantering i skolan – före, under och efter en allvarlig händelse innehåller både kunskap och tydliga, konstruktiva råd för att effektivt, konkret och empatiskt kunna hantera olika allvarliga krissituationer som kan drabba både enskilda personer och skolan som organisation. Boken tar bland annat upp förberedande krishanteringsarbete och krishantering i akut läge. Andra ämnen som behandlas är olika åldersgruppers behov samt kortsiktigt och långsiktigt stöd till elever, vårdnadshavare och personal för att säkerställa en trygg återgång till vardagen om det som inte får hända ändå händer.
Webb: Säkerhet och krisberedskap i förskola och skola (2024) Skolverket
Barn och elever har rätt till en trygg och säker miljö. Här hittar skolledning, skolpersonal och säkerhetsansvariga stöd och information om arbetet med säkerhet och krisberedskap.
Podd: Krishantering och krisberedskap (2024) Elevhälsopodden
Hur kan skolan som organisation förbereda sig för de små och stora kriserna? Vad bör vi tänka på för att fortsätta fungera när skolvardagen inkräktas av det oväntade? I det sista avsnittet i Elevhälsopoddens tema om kris i skolan tar vi ett helikopterperspektiv och funderar kring de förberedelser vi kan göra och vilken roll skolan kan ha för krisande elever, personal eller samhälle. Stefan Boström möter psykologen Claes Tovetjärn med bred erfarenhet i krishantering och krisberedskap utifrån ett yrkesliv som officer, skolpsykolog och uppdrag inom internationellt krishanteringsarbete.
Podd: Prata med barn i kris (2024) Elevhälsopodden
Hur skapar jag trygghet för eleverna i mitt klassrum när globala och lokala kriser avlöser varandra och världen ter sig som en otrygg plats? Hur pratar man med barn som lever i närheten av gängkriminalitet? Som nyss varit med om en kris? Finns det saker som jag som skolpersonal INTE bör ta upp? Elevhälsopoddens Stefan Boström pratar med Katrin Rydberg, specialpedagog och lärare på Ericastiftelsen.
I avsnittet nämner Katrin ett Youtube-klipp som du når här.
Webb: Så pratar du med barn om svåra saker (2024) Röda korset
Barn och unga känner samma saker som vuxna, men har inte vuxnas förmåga att förstå och tolka det som händer. Därför är det viktigt att tänka igenom både vad vi säger och hur vi gör det i samtal om svåra händelser.
Video: När något har hänt (2020) UR Play
Rädda barnen får ofta frågor från vuxna som undrar över hur barn som råkat ut för svåra händelser påverkas. Josefine Paulsen, legitimerad psykolog på Rädda Barnen, berättar om vad en svår händelse kan vara, hur barn kan må i efterhand och hur vuxna kan stötta och hjälpa barnet. Inspelat den 15 juni 2020 i Rädda Barnens lokaler i Alvik, Stockholm. Arrangör: Rädda Barnen.
Bok: När något har hänt (2017) Rädda barnen
Många barn är med om svåra saker under uppväxten. Det kan vara att bli slagen hemma, att bli sexuellt utnyttjad, vara med om en olycka eller uppleva hemska saker i samband med krig och flykt. I den här handboken för vuxna finns kunskap och råd för att stötta barnen på bästa sätt. Vi som skrivit handboken arbetar som psykologer på Rädda Barnen. Innehållet bygger på forskning och på våra erfarenheter av att möta och behandla barn som upplevt svåra händelser. Handboken vänder sig till dig som möter barn, i ditt arbete eller på annat sätt.
Webb: Omsorg vid kris och sorg (2017) Förskoleforum
När en kris uppstår på förskolan på grund av en händelse som inträffat där eller som innebär märkbara skillnader i förskolemiljön, blir krisarbetet annorlunda än när ett barn är med om en svår händelse utanför förskolan. När det akuta krisskedet lagt sig fortsätter arbetet med att hantera krisen. Intensiteten minskar gradvis och livet återgår mer och mer till normalläge. Men minnena från händelsen finns kvar och behöver bearbetas. Anna Hellberg är legitimerad psykolog och blivande psykologspecialist i förskolepsykologi.