Vilken bild av Sverige får ungdomar upp i sina TikTok-flöden?
Vill du samverka med forskare i svenska språket? Delta i ett projekt om hur digitaliseringen påverkar vårt språkbruk och sätten att se på världen.
Vem är jag?
Jag heter Piia Suomalainen och är doktorand i svenska språket vid Örebro universitet och är intresserad av att se hurdana Sverigebilder ungdomar får upp i sina TikTok-flöden. Hur påverkar digitaliseringen vårt språkbruk och sätten att se på världen? Jag har nu kommit till materialinsamlingsfasen i mitt projekt och skulle därför vilja hitta 5–10 gymnasieungdomar vars användning av TikTok jag kan dokumentera.
Vem är du?
Jag tänker mig att du är gymnasielärare i svenska som planerar att undervisa om källkritik, språkvariation eller digitaliseringens inverkan på språkbruk under kommande vårtermin. Eller så tycker du helt enkelt att det är viktigt med språkforskning och vill hjälpa till med mitt projekt!
Tillsammans?
Jag samlar in material genom att låta ungdomarna att spela in sina mobilskärmar medan de “tiktokar”. Jag tror att projektet skulle kunna integreras som en del av svenskundervisning där elever får analysera sin egen mediekonsumtion eller innehållet de stöter på i sociala medier. Jag kan även hålla i en workshop kring dessa ämnen på en lektion om så önskas.
Praktisk information:
Planen är att jag kommer och presenterar projektet på en lektion (tar cirka 15 min) i början av vårterminen och sedan drar i gång med materialinsamlingen under våren. Projektet innebär 2–5 träffar (på 15–30 min) med ungdomarna under en 2–3 veckors period. Dessa träffar kan ske under eller utanför lektionstid beroende på dina och elevernas önskemål.
Hör av dig om du tycker att detta skulle kunna vara intressant för dig och dina elever så snackar vi vidare!
piia.suomalainen@oru.se , 072 150 7768