Delprojekt
Här presenteras de delprojekt som ingått i Framtidens lärarutbildning.
För att nå målen för projektet Framtidens lärarutbildning genomfördes ett antal delprojekt. Varje delprojekt relaterade till ett eller flera av följande projektövergripande mål:
- Lärarutbildningen är en akademisk professionsutbildning med god integration mellan teori och praktik.
- Lärarutbildningen bedrivs i stimulerande lärandemiljöer och har ett högkvalitativt och innovativt utbildningsinnehåll gällande såväl ämneskunskaper som den utbildningsvetenskapliga kärnan.
- Lärarutbildningen är en sammanhållen utbildning vars studiegångar, lärandemål och bedömningar stärker utbildningens progression och kollegiala sammanhållning.
- Lärarutbildningen har en stark vetenskaplig grund där praktiknära forskning är en central del.
Genomförda delprojekt
-
Adjungerade adjunkter
Adjungerade adjunkter stärker länken mellan lärarutbildningen och skolpraktiken. De arbetar minst halvtid i skolan och bidrar därigenom med sin färska och konkreta erfarenhet från skolan.
-
Digital hemvist
En digital hemvist ska bidra till att lärarutbildningen uppfattas som en sammanhållen utbildning och att den kollegiala sammanhållningen ökar.
-
Digital kompetens
Syftet med delprojektet "Digital kompetens" var att bidra till att lärarutbildningen ska kännetecknas av ett högkvalitativt och innovativt utbildningsinnehåll.
-
Digital läskompis
En digital läskompis ska främja elevers läsförståelse och underlätta lärares arbete med elevers olika läsförståelse. Målet är att läskompisen ska anpassa sig efter behoven hos varje individ.
-
Estetiska lärprocesser
Estetiska lärprocesser ska vara en del i undervisningen. Delprojektet har bland annat undersökt hur sinnena och gestaltningar kan ges plats i undervisningen, både på lärarutbildningen och i skolpraktiken.
-
Forskningsbaserat lärande
Forskningsbaserat lärande ska stärka den vetenskapliga grunden i lärarutbildningen. Målet är att ge studenterna verktyg att systematiskt observera och analysera sin kommande yrkesvardag.
-
Fysisk hemvist
Fysisk hemvist ska skapa en fysisk plats och hemvist för lärarutbildningen och studenterna på samtliga lärarprogram.
-
Internationella och interkulturella perspektiv
Delprojektets syfte var att utveckla internationaliseringen vid lärarutbildningen. Internationalisering av högre utbildning omfattar såväl nationella som internationella aspekter.
-
Lärarstudent 2.0
Syftet med delprojektet Lärarstudent 2.0 var att främja olika studentinitierade aktiviteter i en drivhusliknande miljö i nära samarbete med lärarstudenterna själva.
-
Nya lärmiljöer
Nya lärmiljöer arbetade för att utveckla universitetets lärmiljöer i allmänhet och lärarstudenternas lärmiljöer i synnerhet.
-
Praktiknära forskning
Praktiknära forskning ska bidra till att verksamheten på lärarutbildningen och i regionens skolor ska vila på en stark vetenskaplig grund.
-
Samverkan för att främja skolnärvaro
Ett disciplinöverskridande kurspaket om samverkan för att främja skolnärvaro och måluppfyllelse har utvecklats inom delprojektet. Arbetet har skett i nära samarbete med yrkesverksamma inom olika professioner med skolan som arbetsfält.
-
Övningsskola 2.0
Övningsskola 2.0 ska öka integrationen mellan teori och praktik i lärarutbildningen. Detta genom att utveckla de verksamhetsförlagda momenten och fördjupa samverkan med regionens förskolor och skolor.