Genom att du som student får pröva och uppleva förtjänsterna av forskningsbaserade arbetssätt, förbereds du också på ett konkret sätt inför skrivandet av utbildningens självständiga arbeten.
Övningsskolan kan utgöra en viktig arena där du kan pröva metoder ute i verksamheten, men det skapas också goda möjligheter för ditt forskningsbaserade lärande genom väl genomtänkta läraktiviteter och examinationsuppgifter i utbildningens campusförlagda delar.
För att ytterligare konkretisera hur du kommer att möta forskningsbaserat lärande i din utbildning och visa på den röda tråden i detta, har vi preciserat tre kompetensområden som på olika sätt genomsyrar de kurser du går.
Ta in och kritiskt värdera
Förmågan att läsa, förstå och tolka texter är en viktig förmåga för varje samhällsmedborgare. För dig som lärare kan det vara extra viktigt, eftersom du kommer att ställas inför en mängd olika texter som på olika sätt berör läraryrke, undervisning och lärande.
Du kommer att ges möjlighet att utveckla din forskningslitteracitet. Det sker bland annat genom att du får lära dig att kritiskt granska litteratur för att utveckla en förståelse för olika genrer och vetenskaplighet.
Upptäcka och förstå
Att som lärare ta reda på vad elever kan, förstår och tänker är en av de viktigaste delarna i läraryrket. Detta kommer i hög utsträckning att ske muntligt och ”i stunden”.
För att du som lärare genom enskilda och kollegiala processer ska kunna utveckla din undervisning, lärmiljö och skola på ett systematiskt sätt, behöver du utveckla förmågan att observera.
För att kunna göra detta med ett vetenskapligt förhållningssätt måste du också ha förmågan att granska denna typ av texter med en systematik som skapar goda förutsättningar för en objektiv bedömning.
Kommunicera
Som lärare är det egna skrivandet centralt. I yrkesvardagen ställs det olika krav på skrivande. Det kan handla om att formulera arbetsuppgifter så tydligt ochbegripligt som möjligt, att formulera tjänsteanteckningar i känsliga elevärenden ellerskriftliga omdömen, att skriva veckobrev som är snabbt överblickbara, att skriva ansökningar till olika finansiärer om medel till undervisningsprojekt eller att avrapportera ett utvecklingsprojekt till skolhuvudman.
Detta ställer höga krav på skriftspråklig säkerhet och förmåga till omdöme, samt stilistisk bredd i den skriftspråkliga repertoaren.