Kollegialt lärande som praktik
Projektet genomfördes i samverkan med Saltängsskolan och Centralskolan i Laxå kommun.
På två av skolorna i Laxå kommun pågick under 2020 och 2021 ett projekt som var både verksamhetsutveckling och forskning. I syfte att utveckla verksamheten arbetade lärarna i lärargrupper där målet var att utveckla undervisningen med hjälp av en modell för kollegialt lärande som utvecklats i ett tidigare forskningsprojekt där forskare på universitetet samarbetade med en skola i Örebro kommun.
Sex lärare ledde olika grupper av lärare som träffades regelbundet för att först identifiera något i undervisningen som de ville utveckla och sedan arbeta för att komma framåt och utveckla sin undervisning. De sex lärarna gick samtidigt kursen Att leda lärares kollegiala lärprocesser på universitetet med målet att utvecklas i sina roller som ledare för det kollegiala arbetet. Tillsammans med forskaren Erik Andersson undersökte dessa sex lärare samtidigt utmaningar som det kollegiala arbetet innehåller.
Detta forskningsprojekt hade som syfte att identifiera utmaningar som lärledare kan ställas inför och utveckla verktyg för att möta dem. Kunskap om vilket stöd ledare för kollegiala lärprocesser kan behöva är viktigt för både skolverksamhet och forskning om kollegiala lärprocesser
Ansvarig forskare: Erik Andersson, Universitetslektor, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet.