Kollegiala strukturer och kollaborativt lärande
Projektet genomfördes i samverkan med förskoleverksamheterna i Askersunds kommun.
Detta projekt hade två sammanflätade syften:
- att utveckla kollektiv samverkan som därmed skulle skapa möjligheter för kollegialt lärande inom olika grupper i kommunen
- att utveckla en möjlig samverkansmodell mellan lärosäte och förskolans aktörer.
Modellen har projektet valt att kalla för asynkron digital dialog. Asynkron digital dialog innebär att kommunikationsmöjligheter kan skapas tidsmässigt oberoende av varandra. Det betyder att vi genom att använda digitala verktyg kan föra en dialog mellan lärosäte och förskolans praktik eller mellan förskolans olika aktörer. Tiden för samverkan blir därmed inte avgörande och därför blir dialogen asynkron. Förskolans aktörer håller dessutom på att utveckla modellen genom att använda det egna inspelade materialet för kvalitetsutveckling
Ansvarig forskare: Karin Alnervik, Universitetslektor, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet.