Forskningsmiljöer inom lärarutbildningen

Det finns flera forskningsmiljöer kopplade till skola och lärarutbildning. Den utbildningsvetenskapliga forskningen omfattar både didaktisk forskning och kritisk utbildningsforskning. Här kan du läsa mer om våra forskningsmiljöer.
Forskningsmiljöer
-
ESERGO - Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro
ESERGO arbetar med empiriska och teoretiska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på de etiska och politiska aspekterna.
-
ReCEL - Research on Children's Education and Learning
Forskningsmiljön ReCEL samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning inom forskningsområdet barns utbildning och lärande.
-
SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande
Forskningen berör aspekter av tillgänglighet, delaktighet, inkludering och exkludering på olika nivåer i utbildningssystemet.
-
Utbildning och Demokrati
Utbildning och Demokrati samlar forskare som är verksamma inom läroplansteori, utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi.