Lärarutbildning vid Örebro universitet
Medverkande på konferensen
Här kan du läsa mer om våra medverkande på konferensen.
15 mars
- Rektor Johan Schnürer, projektledare Ann Öhman Sandberg och moderator Ann-Sofie Jägerskog, gemensam uppstart
- Anne Bamford, How can teacher education and schools collaborate to develop future education and skills?
Lärarutbildning i samverkan
- Anna-Lova Rosell och Charlotta Pettersson, introduktion av tematiskt spår
- Mari Rex, Per Abelsson, Annelie Carlsson Starsmark, Magnus Esbjörner och Hanna Sollerman, Adjungerade adjunkter – en länk mellan akademi och skolverksamhet
- Anna-Lova Rosell och Malin Hagström, VFU – samtänkande och samskapande med förskollärare och lärare
- Christian Lundahl och Malin Hagström, Forskningsbaserat lärande utvecklar framtidens lärare
- Urban Haglind och Lena Öijen, RUC:s potential som garant för lärosätets samverkansuppgift
- Björn Johansson, Mattias Dyrvik och Laila Berglund, Om utmaningar i närvarofrämjande arbete – varför talar vi förbi varandra?
Nya lärmiljöer och nya kompetenser
- Ann Öhman Sandberg, introduktion av tematiskt spår
- Anna-Eva Olsson och Magnus Hansson, Flexibla och hybrida rum – arbetet med utvecklingen av nya lärmiljöer
- Marcus Samuelsson och Anja Thorsten, Virtuell praktik – nytt sätt att träna på att leda undervisning
- Josefine Karlsson, Carina Hellström och Ewa Wikström, Digital läskompis del 1 – om det pedagogiska samarbetet bakom nytt verktyg i skolan
- Josefine Karlsson, Staffan Larsson och Elias Selinder, Digital läskompis del 2 – om det tekniska samarbetet bakom nytt verktyg i skolan
- Ingrid Hedin Wahlberg, Estetiska lärprocesser i förskolan
Praktiknära forskning i förskola
- Karin Alnervik, introduktion av tematiskt spår
- Sara Frödén, Forskarens olika roller i praktiknära forskning – expert eller medforskare?
- Martina Norling, Ingela Boman, Maria Bobeck, Sonia Albayrak och Linda Alan,
Boken som verktyg för samarbete i en mångkulturell förskola
- Anne Lillvist, Etiska dilemman – om utmaningar och strategier i praktiknära forskning = INSTÄLLT
- Linnea Berntsson, Mia Derenbäck och Malin Hörlin Andersson, Larvigt lärorikt med digitalt och analogt
- Karin Alnervik, Sara Frödén, Anne Lillvist, Martina Norling och Hanna Thuresson,
Förskoleforskare funderar – om engagemang för och utmaningar med praktikutvecklande forskning
Praktiknära forskning i skola
- Inger Eriksson, introduktion av tematiskt spår
- Oliver St John och Julia Myllylä, Flerspråkigt stöd genom språkstödjare - från utmaningar till utvecklingsmöjligheter
- Anders Björkvall, Eric Borgström och Daroon Yassin Falk, Språkideologi och svenskundervisning på högstadiet – modell för svensklärares reflektioner
- Lisa Broadley, Maria Wahlström och Ida-Lie Heljeberg,
Motorik och hälsa – en praktisk stödstuga för nyanlända flickor
- Erik Andersson, Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring
- Andreas Bergh, Anette Bagger och Eva Hultin, Tidskriften Utbildning & Demokrati och dess relevans för lärarutbildningen
Utbildning för Agenda 2030
- Johan Öhman, introduktion av tematiskt spår
- Ásgeir Tryggvason, Undervisning om hållbar utveckling
- Jonas Edlund, Mårten Persson, Jonas Langell, Camilla Hansén m.fl.,
Hållbar utveckling i skolan – om att skapa ett didaktiskt friutrymme
- Johanna Björklund och Sara Frödén, Skolmåltiden – nav i lärande för hållbar utveckling
- Jonas Ålander och Sofia Österborg Wiklund,
En internationaliserad lärarutbildning – möjligheter och utmaningar
- Susanne Sundquist, Internationella möjligheter – hur informerar vi för att öka intresset?
16 mars
- Ann Öhman Sandberg, Anna Johnsson och Ann-Sofie Jägerskog, gemensam uppstart
- Viv Ellis, Re-imagining teacher education for the future: Where to begin?
- Lars Haikola, Kirsti Klette, Sven-Erik Hansén, Ann Öhman Sandberg, paneldebatt
- Ulrika Bergfors, Heléne Norling, Nicole Thorén, Rasmus Woodhouse och Ulrika Carlsson, ASKL - samordnad kommunikation för att nå framtidens lärare
- Magnus Hansson och Anna-Eva Olsson, Learning Lab – en högskolepedagogisk testmiljö för framtidens lärmiljöer
- Sofia Österborg Wiklund och Zahra Bayati, Pluralism och breddad rekrytering i lärarutbildningen – vägar framåt
- Inger Eriksson, Ann Öhman Sandberg, Malin Benerdal, Katarina Arkehag, Peter Morfelt, Ida-Lie Heljeberg, Karin Alnervik, Pernilla Alm och Elisabet Nihlfors, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi – utmaningar och möjligheter vid samverkan
- Ann Öhman Sandberg, Att driva ett stort utvecklingsarbete på lärarutbildningen
- Sofia Österborg Wiklund, Anette Bagger, Hanna Bertilsdotter Rosqvist och Julie Allan, Lärarutbildningens nya examensmål ur ett neurodiversitetsperspektiv
- Malin Hagström och Karin Rudsberg, Samverkan inom lärarutbildningar – hur kan vi skapa nätverk?
- Andreas Bergh, Eva Hultin och Elin Sundström Sjödin, Utbildning, demokrati och lärarutbildning
Professor Anne Bamford, strategisk chef för utbildningsfrågor i London, föreläser om samverkan mellan lärarutbildning och skolverksamhet.
Viv Ellis, professor och dekan vid Monash University i Melbourne, Australien, föreläser om visioner och möjligheter för morgondagens lärarutbildningar.
Moderator är Ann-Sofie Jägerskog. Hon är lektor och forskare vid Stockholms universitet, där hon disputerade i ämnesdidaktik 2020.