Robotens historia, 7,5 hp

Ordet ”robot” myntades 1920 av den tjeckiske författaren Karel Capek och är ett av de tydligaste exemplen på hur litteraturen har påverkat vetenskapen och samhället i stort. Men idén om roboten, och om konstruktionen av konstgjorda människor, har kontinuerligt flödat från fiktionens och mytologins regioner till vetenskapens och filosofins. Skulle vi idag ha haft forskare och ingenjörer, från Hiroshi Ishiguro till Elon Musk, som försökt skapa funktionella robotar, om det inte hade varit för den tusenåriga fantasin om människor som skapar människor?

Den här kursen fördjupar sig i den konstgjorda människans långa historia utifrån kulturhistoriska och litteraturhistoriska perspektiv, med avsikt att utforska de etiska och filosofiska grunderna för modern AI och robotik. Kursen tar sin början i de antika myterna om Hefaistos, Pygmalion och Thalos, och fortsätter med automatbyggarna i det tidiga medeltida Bagdad och renässansens och upplysningens urverksmekanismer, för att slutligen hamna i den moderna föreställningen om den mekaniserade människan i den industriella revolutionen, och korsbefruktningen av science fiction och forskning i Isaac Asimovs, Alan Turings och de första verkligt självopererande robotarnas tid. Under kursen läser och diskuterar vi verk av Edgar Allan Poe, E. T. A. Hoffmann, Mary Shelley, Philip K. Dick, Martha Wells och Becky Chambers i ljuset av den samtida tekniska utvecklingen.

Fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)

Institution

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursen ges vid följande tillfällen

Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet.

Urval: Betyg/högskoleprov/akademiska poäng

Kursplan

Anmälningskod: ORU-H1620