Att undervisa i retorik på engelska: Att framföra argument, 7,5 hp

Kursen vänder sig till dig som vill utveckla din kompetens att undervisa i retorik på engelska. Fokus ligger på undervisning i muntlig och skriftlig framställning. Du utvecklar strategier för att lära gymnasieelever att framföra multimodala och textbaserade argument. Du får insikt i stilistiska strategier för att arbeta med meningsbyggnad och textbindning, som kan hjälpa elever att uttrycka sig tydligt, nyanserat och med precision. Du planerar också undervisning med målet att utveckla elevernas kommunikativa förmåga i tal och skrift med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

En systerkurs som erbjuds under vårterminen ger dig insikt i undervisning av retorisk analys. Om du väljer att läsa båda kurserna får du en bred utbildning i retorisk pedagogik samt ökade möjligheter att förbereda gymnasieelever för ett aktivt deltagande i arbetslivet och samhället.

Fördjupning

Grundnivå, kursens fördjupning för generell examen kan inte klassificeras (GXX)

Institution

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursen ges vid följande tillfällen

Förkunskapskrav: 45 högskolepoäng i engelska från ett ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan, eller motsvarande.

Urval: Antal avklarade högskolepoäng tagna senast sista anmälningsdag (TPBC)

Övrigt: Kursen vänder sig främst till dig som är verksam ämneslärare i engelska, men den kan inte tillgodoräknas som en behörighetsgivande kurs. Du som är lärarstudent är välkommen att anmäla dig till kursen, men du kan inte tillgodoräkna dig den som en del av ditt lärarprogram på Örebro universitet.

Undervisningen består av nätbaserade seminarier med lärandeaktiviteter samt diskussioner och uppgifter via en digital lärplattform. När kursen startat används den nätbaserade lärplattformen Bb Learn för diskussioner, uppgifter och inlämningar. Du måste ha en dator med internetuppkoppling och webbkamera samt ett headset med mikrofon för att kunna delta i kursen.

Kursen använder med ett flexibelt upplägg (så kallat HyFlex). Det blir åtta schemalagda träffar på torsdagar kl. 16–18 fördelat över terminen, men de är inte obligatoriska, och studenter kan välja att träffas andra tider. Studenterna väljer från gång till gång om de vill arbeta med likvärdiga lärandeaktiviteter ensamt eller i grupp, online eller fysiskt tillsammans, synkronisk eller asynkronisk.

Kursplan

Anmälningskod: ORU-H1004