För att behandling av ungdomar eller vuxna – vare sig placerade på institution eller i öppenbaserade insatser – ska vara verkningsfull, räcker det inte med enbart att ha evidensbaserade metoder (som till exempel KBT, Stopp och tänk, MI, ART) vissa tider eller dagar i veckan. Hela dygnet, alla dagar i veckan, måste ha ett utvecklande innehåll.
Utgångspunkten för dessa seminariedagar är att utifrån teori och forskning diskutera behandlingens villkor från både ett organisations-, lednings-, personal- och klientperspektiv.
Seminariet diskuterar under vilka förutsättningar det är möjligt för en ungdom/klient att utvecklas och förändras genom behandlingsinsatser, oavsett vårdform. Vidare diskuteras betydelsen av att både evidensbaserade metoder och olika pro-sociala aktiviteter, som till exempel utbildning, arbetsträning, motivationsarbete, friskvård och idrott, musik, matlagning, ska främja en positiv behandlingsprocess.
Vikten av att utforma tydliga utvecklingsmål för klienten/ungdomen är central och kommer ges stort utrymme.
Kursen ges av Jürgen Degner, socionom, fil.dr. och lektor i socialt arbete vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap (BSR), vid Örebro universitet. Degner är för närvarande (åren 2022–2024) tjänstledig på deltid från Örebro universitet och är anställd i ett projekt i Örebro kommun som verksamhetsutvecklare.