Naturvetenskapligt didaktiskt nätverk 12 november 2025

12 november 2025 15:15 – 17:00 Lokal meddelas ungefär en vecka innan nätverksträffen till den mailadress du anger i anmälan.

En lärare och elever

RUC - Regionalt utvecklingscentrum välkomnar dig som lärare i naturvetenskapliga ämnen, skolledare, lärarutbildare och forskare inom naturvetenskapligt didaktiska områden till ännu en nätverksträff.

Innehållet i denna nätverksträff är i första hand relevant för undervisning i grundskola och gymnasieskola.

Program

Biologiska fenomen som är utmanande att undervisa om

Ammie Berglund

Nätverksträffen leds av Ammie Berglund, föreståndare för Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Bioresurs) vid Uppsala universitet.

Fotosyntes och cellandning är exempel på grundläggande och livsviktiga biologiska fenomen som är utmanande att undervisa om. En orsak är att förklaringar kräver "hopp" mellan olika organisationsnivåer. Vi ser växtens gröna blad på en makronivå. Med mikroskop går det att på mikronivå se cellerna som bygger upp de klyvöppningar som möjliggör gasutbyte. Koldioxid och syre är osynliga för oss på makronivå, men vi kan med stöd av modeller illustrera submikronivån.

Efter en introduktion till fotosyntes och cellandning som komplexa begrepp och förklaringsmodeller att undervisa om testar vi en praktisk övning med äggkartonger och papperskulor som modeller för submikronivån. Vi avslutar med en diskussion om progression. Detta gör vi i regionalt blandade grupper.

Anmälan

Individuell anmälan krävs. Deltagande är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe.
Anmälan är bindande och uteblivet deltagande kan komma att debiteras. Meddela därför eventuell avanmälan i god tid.

Anmälan öppnar under vecka 38.

Välkommen!


Vid eventuella frågor kontakta
Jenny Rosén, administratör RUC - Regionalt utvecklingscentrum
RUC.lararprogram@oru.se, tel. 019-30 31 38

Lägg till i din kalender