Vanliga frågor från studenter
Före tentamen
Jag har anmält mig till en tentamen men kan inte logga in i WISEflow
Natten efter att du för första gången anmält dig i Ladok Studenttjänster till en tentamen i WISEflow (gäller både hem- och salstentamen), skapas ett konto till dig i WISEflow och du kan logga in. Så dagen efter du har anmält dig kan du prova att logga in i WISEflow. Om det ändå inte fungerar, kan det betyda att förberedelserna för just din tentamen, inte är klara. Om det är långt kvar till din tentamen, vänta och prova igen vid ett senare tillfälle. Om din tentamen är inom den närmsta veckan, kontakta digitaltenta@oru.se.
Hur vet jag om jag har rätt version av LockDown-webbläsaren?
Här finns en hjälp hur du ser det.
Jag känner mig lite orolig inför min första digitala tentamen. Hur kommer det att fungera?
För de flesta studenter erbjuds en drop-in inför den första digitala tentamen. Då kan du testa att LockDown-webbläsaren och eduroam fungerar. Du får också göra en testtentamen med frågor som är uppbyggda på samma sätt som din riktiga tentamen.
I WISEflow finns också demo-tenta för FLOWmulti som du kan prova. Här finns en hjälp hur du hittar dit.
Du är också alltid välkommen med frågor till digitaltenta@oru.se .
Under tentamen finns alltid en tentamensvärd tillgänglig som är till för att hjälpa studenterna med eventuella datorproblem.
Jag har beviljats anpassad tentamen. Hur fungerar det med WISEflow?
Det mesta fungerar på samma sätt. Du måste anmäla dig på samma sätt. Ta gärna kontakt med din Funka-handläggare för att prata om hur just dina anpassningar ser ut i en WISEflow-tenta.
Under tentamen
Går det att bläddra mellan frågorna?
Ja, det är grundinställningen. I annat fall ska det tydligt framgå på förstasidan av tentamen.
Får jag använda kladdpapper?
Ja, kladdpapper finns att använda hos tentamensvärd när tentamen har startat. Det finns också digitala verktyg i din tentamen som du kan använda, till exempel överstrykning, anteckningar och sticky notes. Om du använder dessa kommer de ALDRIG att synas i ditt tentamenssvar, utan är bara till för dig som arbetsverktyg under tentamen. Filmen nedan visar hur detta ser ut i FLOWmulti. Det finns även anteckningsmöjligheter i FLOWlock-tentamen.
Måste jag spara?
Nej, systemet spara automatiskt ungefär var 15:e sekund så länge du jobbar i tentamen.
Vad händer om min dator kraschar?
Dina svar sparas hela tiden på din profil hos WISEflow. Du kan logga in på en lånedator och fortsätta där du var när din dator slutade fungera (minus ca 15 sekunder).
Varför måste jag ha strömkabeln i ? Min dator har jättebra batteri.
Om det skulle bli strömavbrott, kan vi ändå fortsätta tentamen en stund om vi vet att alla har batteri i sina datorer. Om en stängs av, kan vi i värsta fall behöva avbryta tentamen för alla.
Varför måste telefonen stängas av? Det räcker väl med ljudlöst?
En påslagen telefon kan ge upphov till misstanke om fusk.
Varje telefon som ligger och letar nätverk, belastar det wifi som ska räcka till alla som skriver tenta.
Hjälp! Det kommer notiser från Facebook, Skype eller annat under min tentamen.
Ja, tyvärr kan inte LockDown-browsern riktigt stänga ute alla notifieringar. Men det är ingen fara. Vi som jobbar i salen vet att du inte gjort det avsiktligt. Vi vet också att det inte händer något om du skulle hinna klicka på en notis. Du kommer inte ut från tentamen ändå och kan inte fuska, avsiktligt eller inte.
Hjälp! När jag skriver försvinner den text jag redan skrivit.
Ta det lugnt. Du har med största sannolikhet kommit åt Insert-knappen. Välj först att Crtl+Z (Windows) eller Cmd+Z för att ångra det du suddat. Välj sedan att trycka på Insert-knappen igen för att inaktivera funktionen.
Hjälp! Min tentamen har låst sig.
Ta det lugnt. Räck upp handen så kommer en tentamensvärd och hjälper dig. Nästan alltid räcker det med att uppdatera webbsidan. Om det inte skulle fungera, hjälper värden dig att gå ur tentamen och starta den igen. Om det verkar vara något som krånglar med din dator, tar vi fram en lånedator till dig.
Vad händer med min tentamen när tiden är slut?
Tentamen låser sig och du kan inte fortsätta att skriva. Du måste ändå aktivt lämna in din tentamen med hjälp av tentamensvärd på vanligt sätt.
Efter tentamen
Hur får jag tillbaka min rättade tentamen?
Först publiceras resultatet i Ladok (Studenttjänster). Därefter öppnas din tentamen med betyg och eventuella kommentarer och poäng i WISEflow. Du loggar in på se.wiselow.net/oru med ditt ORU-konto, väljer aktuell tentamen genom att klicka på den. Du kommer till en översikt där du ser Betyg (blå knapp) och Se feedback (grön knapp). Klicka på den gröna knappen för att se din kommenterade tentamen.
Ibland händer det att du som student ser delar av din rättade tentamen innan resultatet publiceras i Ladok. Detta är då inte färdigställt och det är först när resultatet kommit i Ladok, som kommentarer och feedback är klara.