Örebrostudent får XO-stipendium för att inspirera barn och unga

Ridwan Omer med diplomet på XO-scenen.

– Jag har haft receptet men inte ingredienserna. Nu kommer jag gasa, säger Örebrostudenten Ridwan Omer, som fått 300 000 kronor från XO Foundation för att förverkliga sin företagsidé Toy Tech.

XO är en stiftelse som delar ut stipendier till talanger i hela Sverige. Conni Jonsson, Susanne Najafi och Claes Dahlbäck grundade XO Foundation 2018 för att boosta idéer i ett tidigt skede och utmana rådande normer om vem som är en talang och var den går att finna, främst inom entreprenörsområdet.

XO Foundations jury:
Conni Jonsson, EQT
Sara Wimmercranz, BackingMinds
Susanne Najafi, BackingMinds
Claes Dahlbäck, Wallenberg Investments
Hillevi Pihlblad Rafidashti, Volvo Energy
Hjalmar Didrikson, A&D
Peter Wallenberg Jr, Wallenberg Foundations

– Jag vill inspirera fler unga att söka högre utbildning, speciellt barn och ungdomar från förorten. Min vision är att ha workshops i varje stad och leverera boxar internationellt.

Toy Tech erbjuder workshops för barn och unga för att väcka intresse för matematik, programmering och teknik och Ridwan Omer har börjat utveckla boxar med experiment som både privatpersoner och skolor ska kunna beställa.

– Hela universums vetenskap i en box, ett projekt i taget. Mer än så kan jag inte säga i nuläget, säger Ridwan Omer.

Årets teknikföretag

Resan startade för fem år sedan som ett UF-företag. Ridwan Omer fick som ung företagare pris som årets teknikföretag i Växjö. Sen kom pandemin i vägen för företaget och han bestämde sig för att börja studera till högskoleingenjör i industriell design och produktutveckling vid Örebro universitet.

Men han kunde inte lägga företaget på hyllan utan plockade upp sin idé igen – och fick ett re:START-stipendium från Örebro universitet och Region Örebro län på 10 000 kronor.

– Jag har tagit fram prototyper på egna experiment, som jag ska testa på workshops.

Barn som bygger ihop Micro:bit.

Radwin Omer har använt sig av Micro:bit, en minidator som används i Storbritannien, i sina workshops.

Det nya stipendiet gör att han kan ta nästa steg och ritningar som finns i datorn kan bli verklighet.

– Nu kör vi! Jag har studenter som är redo att vara med och hålla i workshops och vi har en hel rad planerade redan i Örebro.

Alla pristagare och juryn tillsammans.

Tretton stipendiater fick ta emot sina diplom av XO Foundations jury.

Ridwan Omer framför TV4-skylt.

Här berättar tre av dem om sina idéer i TV4.

Text: Linda Harradine