Här skapar studenterna en egen odlingsträdgård

En man håller en växt. I bakgrunden syns hur studenter arbetar med den nya trädgården på Örebro universitet.

Så sent som i april i år var det här en oanvänd gräsplätt vid Örebro universitet. Nu håller den på att förvandlas till en grönskande odling.

Just nu växer en odlingsträdgård fram på Örebro universitet. Bakom projektet står studenter vid Miljövetenskapligt program, Hållbara livsmedelssystem.

Fruktträd, buskar, kål, majs och lök är några av de ätbara produkter som ska frodas i den nya odlingsträdgården, som vuxit fram under vårterminen där det förut varit gräsmatta bakom Universitetsbiblioteket på Örebro universitets huvudcampus.

– Här får studenterna prova på och konkretisera de teorier vi pratar om i utbildningen, som handlar om hållbar matproduktion och hållbara livsmedelssystem. Vi får utveckla och testa olika metoder på ett handgripligt sätt, berättar Ulf Hanell, universitetsadjunkt vid Örebro universitet.

Ett montage av två bilder. På den ena gräver studenter i jorden. På den andra ser vi studenter som arbetar - i förgrunden håller en student en svart lång hoprullad slang som ska anävndas i bevattningssystemet.

Studenterna har ägnat många timmar åt att gräva upp marken och installera ett bevattningssystem.

Roligt – och slitsamt i värmen

En av studenterna som svettats i värmen är Oscar Kjell. Han har varit med i gruppen som bland annat har förkultiverat kål i ett växthus i Bilbergska. Nu är den planterad i trädgårdslandet.

– Det här är så kul, men trädgården innebär också mycket arbete. Det var väldigt varmt när vi grävde ned bevattningssystemet. Det kändes i ryggen efteråt, berättar han.

Kurskamraten Linea Braf har varit med i gruppen som förkultiverade grönsaker som pumpa, majs, purjolök och kardon, en släkting till kronärtskocka. De har också ansvarat också för att sätta lök och så rödbetor och mangold från frö.

– Det har varit så roligt att få jobba med odlingsträdgården. Vi har haft mycket teori under en period, så det kom lägligt och har varit skönt att få göra något fysiskt.

Vad tycker ni att arbetet med odlingsträdgården ger?

– Det är en sak att läsa i en bok och något helt att annat att själv förkultivera, luckra jorden och installera droppbevattning. Det ger mycket att få göra det praktiska. Sedan är det ju trevligt med en trädgård i stället för gräsmatta också, säger Oscar Kjell.

– Vi lär oss om hur man kan odla mer hållbart, till exempel vilken växtföljd man ska ha för att slippa använda bekämpningsmedel. När alla buskar och träd är på plats blir det som agroforestry, en skogsträdgård, det ska bli så roligt att se hur det gynnar hela området, säger Linea Braf.

Oscar Kjell och Linea Braf står framför ett grönsaknde träd. Oscar håller i en kratta.

Oscar Kjell och Linea Braf studerar hållbara livsmedelssystem.

Vill bidra till hållbar framtid

Både Oscar Kjell och Linea Braf vill jobba med något där de får bidra till en mer hållbar framtid. Då är kunskap om agroekologi, mångfald och hållbart odlande värdefull.

– Sverige behöver dessutom ha en starkare inhemsk livsmedelsproduktion och öka graden av självförsörjande, inte minst av säkerhetsskäl, säger Oscar Kjell.

I sommar turas några av studenterna om att ansvara för odlingsträdgården. Om det blir skörd redan till hösten är förhoppningen att Örebro studentkårs restaurang ska kunna använda den i matlagningen. Men det finns också ett mer långsiktigt perspektiv. Med trädplanteringar och buskar kommer trädgården att nå sin fulla potential först många år fram i tiden.

– Vi hoppas kunna komma tillbaka om tio år och se hur trädgården frodas, säger Linea Braf.

Ulf Hanell håller upp en daggmask.

I varenda tesked jord finns flera miljarder organismer. Innan studenterna har börjat plantera har de fått lära sig mer om odlingsjorden och analysera den. Här visar Ulf Hanell upp en av de viktiga underjordsarbetarna, daggmasken, för sina studenter.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Jesper Mattsson