Examinator, roll och ansvar

Examinators roll är central för rättssäkerheten och kvaliteten på utbildningen. Det är examinator som beslutar om betyg och som ansvarar för att säkerställa att betyget sätts utifrån den eller de former för bedömning av studenternas prestationer som anges i kursplanen.

Examinatorns huvudsakliga uppgift är i enlighet med högskoleförordningen 1993:100 (HF) att sätta betyg på genomgången kurs. Beslut om betyg är myndighetsutövning gentemot enskild person och ett beslut som varken kan överprövas eller överklagas. Detta bör inte förväxlas med studentens rätt att begära omprövning av betygsbeslut som du kan läsa mer om på oru.se samt Inforum.

Examinatorns ansvar

Examinator har det slutliga ansvaret för examinationen och beslutar självständigt om betyg, detta ansvar kan inte delegeras vidare. Då beslut om betyg inte kan överklagas och inte heller överprövas av andra beslutsfattare inom eller utom högskolan har examinator stor makt och ett stort ansvar.

Betygsärendet enligt förvaltningslagen inleds i samband med studentens registrering på kursen vilket gör att examinator har ett helhetsansvar för kursens planering, genomförande samt examination. Detta inkluderar kursplanens innehåll och utformningen av betygskriterier. Nedan listas andra exempel på examinators ansvar och uppgifter:

  • Sätta betyg på genomgången examination/kurs
  • Kontrollera och attestera betygen inför inrapportering i Ladok inom sådan tid att inrapportering kan ske inom 15 arbetsdagar från examinationstillfället
  • Besluta om komplettering efter underkänt betyg (om detta medges av kursplanen)
  • Besluta om rättelse eller omprövning av betygsbeslut
  • Besluta om anpassning av examination vid dokumenterad funktionsnedsättning (Inte bara permanenta sådana, det kan vara tillfälliga som ex. bruten arm)
  • Besluta om att skriftliga examinationer inte ska ske anonymt
  • Besluta om befrielse från obligatoriskt utbildningsmoment
  • Kvalitetssäkra examinationen och säkerställa att examinationen är utformad, föreskriven och genomförs på sådant sätt att måluppfyllelse kan säkerställas
  • Säkerställa att bedömning genomförts korrekt och att samtliga studentprestationer som betygssätts med godkänt betyg (samtliga betyg utom U/F) har uppfyllt alla för examinationen aktuella mål
  • Se till att rättningen/bedömningen blir konsekvent och att lika fall behandlas lika.

Punkterna ovan kommer av lagar eller universitetsgemensamma regler. Utöver detta kan det vid din institution finnas uppdragsbeskrivningar för examinator, där andra uppgifter ingår.

För att ha möjlighet att på goda grunder fatta beslut om exempelvis anpassad eller alternativ examination bör examinator vara väl förtrogen med såväl mål som examinationsformer och betygskriterier för kursen. Med anledning av detta bör examinator även vara delaktig i utformandet av kursplanen.

Nationella och lokala lagar och regler

Universitetets examinationer omfattas både av nationella lagar och regler beslutade vid Örebro universitet. En stor del av regelverket för examinationer finns sammanfattat i ett informationsdokument om regler för examinationer som är framtaget av universitetet. För ytterligare läsning finns Universitetskanslersämbetets vägledning Rättssäker examination som svarar på många frågor om examinationer och examinators uppdrag.

Relaterat till rollen som examinator

Nedan finner du mer information om rollen som examinator, relaterade uppdrag och frågor som kan uppstå i samband med dessa. 

Enligt högskoleförordningen ska betyg ”beslutas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator)”. Det är även av stor vikt att krav, roller och uppdrag inklusive ansvar, är tydliga såväl för personen som utses som för studenter och för den som utser en person till ett uppdrag.

Vid Örebro universitet har rektor delegerat till prefekt att utse examinator. Prefekt har därmed ett ansvarsfullt uppdrag att utse examinator utifrån examinators ansvar och befogenheter. Examinator behöver därmed även ha erforderlig tid avsatt för att kunna genomföra sitt uppdrag i enlighet med regelverket.

Beslut om examinator ska dokumenteras i en handling, bland annat för att i efterhand kunna klarlägga ansvarsförhållandena kring examinationen. Vidare ska examinator vara väl förtrogen med kursens ämnesmässiga innehåll.

För att utses till examinator och därmed fatta myndighetsbeslut krävs att man har en anställning som lärare vid Örebro universitet. Följande lärarkategorier finns vid lärosätet; professor (inkluderande adjungerad professor, gästprofessor och seniorprofessor), universitetslektor (inkluderande adjungerad universitetslektor), biträdande lektor och universitetsadjunkt (inkluderande adjungerad universitetsadjunkt).

En student har rätt att efter två underkända examinationer få annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 22 §). Särskilda skäl handlar framför allt om fall där annan lämplig examinator inte finns. 

Byte och utseende av ny examinator ska även ske då examinator känner till en omständighet som kan göra henne eller honom jävig i ett betygsärende enligt någon av grunderna i 16 § FL.

Beslut om byte av examinator ska dokumenteras och beslut fattas av prefekt.

Vid självständiga arbeten/examensarbete ska examinator och handledare vara olika personer samt agera självständigt i förhållande till varandra.

Examinator är ansvarig för kursens innehåll och att kursens mål examineras på ett rättssäkert sätt. I samband med att kursplaner ska inrättas eller revideras innebär det att examinator ansvarar för att de ändringar som föreslås inte påverkar måluppfyllelsen. Det innebär även ett ansvar för att vid behov utforma övergångsregler i de fall de ändringar som föreslås är att betrakta som väsentliga.

 

Flera examinatorer kan utses för ett och samma examinationstillfälle och kan därmed delta i betygssättning av olika studenter vid samma examinationstillfälle. Examinatorerna examinerar dock inte kollektivt utan för varje individuell student ansvarar en enskild examinator. Likabehandling i bedömningen behöver kunna säkerställas examinatorerna emellan.

En examinator är skyldig att agera sakligt och opartiskt vid handläggning av betygsärenden. Av förvaltningslagen (FL 16-18§§) framgår det att den som är jävig inte får handlägga ärendet. Det gör att en examinator som känner till en omständighet som kan göra honom eller henne jävig är skyldig att själv anmäla detta. Vid uppkommen jäv ska ny examinator utses för den enskilda studenten alternativt för kurstillfället. Beslut om byte av examinator ska dokumenteras och beslut fattas av prefekt.

Observera att förvaltningslagens jävsregler inte enbart gäller den som formellt är utsedd som examinator utan även för de lärare som på annat sätt deltar i handläggningen av betygsärendet, till exempel lärare som hjälper till med rättning av prov.

På en kurs kan det förutom examinator även finnas rättande lärare som till exempel kan stötta examinator genom att formulera eller rätta examinationsuppgifter eller muntligt/skriftligt examinera studenter på moment eller hel kurs. Den rättande läraren är skyldig att efter examinationen lämna underlag för betygssättning till examinator som utifrån dessa bestämmer betyget.

Examinator fattar det slutliga betygsbeslutet, men kan även behöva fatta andra beslut i samband med beredning av betygsärendet eller i samband med rättelse/omprövning av betyg och har därmed rätt att ta del av rättande lärares underlag i sin helhet. Om andra personer (som inte är utsedd till examinator) deltar i rättningen ska dessa personers namn anges i betygsbeslutet.

Vid institutionen finns även en lokalt upprättad roll som kursansvarig, dock ska den inte förväxlas med rollen som examinator. Det finns dock inget som hindrar att samma person tilldelas de olika uppdragen.