Efter betygsbeslut

Betyg ska sättas på en genomgången kurs, om inte universitetet lärosätet föreskriver något annat. Bestämmelserna innebär att examinator är skyldig att fatta ett beslut om betyg. Betygsbeslutet som examinator fattar ska dokumenteras. Betyget på kursen ska också registreras i studieregistret.

Som betyg ska användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor beslutar huruvida annat betygssystem får användas för en viss kurs om det finns särskilda skäl. I de fall annat betygssystem får användas för viss kurs ska det framgå av respektive kursplan.

För en helt eller delvis verksamhetsförlagd kurs inom utbildning som leder till förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar eller yrkeslärarexamen, ska dock alltid fler än ett betygssteg användas för ett godkänt resultat. Detta gäller bara om den verksamhetsförlagda delen av kursen omfattar mer än tre högskolepoäng (6 kapitlet 18 § i högskoleföroedningen). 

Uppgifter och instruktioner som utgör underlag för examination ska finnas tillgängliga efter att examinationen genomförts. Ett arkivexemplar av detta ska bevaras. Studentens examinationssvar återlämnas normalt på begäran.

Examinationssvar gällande skriftliga salstentamina utlämnas digitalt. Examinationssvar som inte hämtats ut inom två år från dagen för betygssättning kan gallras. Återlämnande eller gallring av examinationssvar får endast ske om examinationsresultatet registrerats. Bedömningsunderlag rörande verksamhetsförlagd utbildning får inte gallras.

Omexamination

Vid Örebro universitet är det reglerat att inom ramen för ett kurstillfälle ska en student erbjudas ett ordinarie examinationstillfälle. Därefter ska även ett tillfälle för omexamination erbjudas inom två till fem veckor efter det att studenten har delgivits resultat från det ordinarie examinationstillfället. Om omexamination ska ske inom annan tidsram än ovan ska detta regleras av kursplanen.

Eventuellt undantag från tidsintervallet ska framgå av kursplanen och får inte innebära att omexaminationen hålls senare än åtta veckor efter expediering av betygsbeslutet för ordinarie examination, annat än om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses praktiska eller resursmässiga skäl eller andra särskilda omständigheter som till exempel karaktären på examinationen, till exempel:

  • Examinationen sker i grupp och bedömningen av den enskilde studentens prestation förutsätter att det finns medstudenter.
  • Examination måste genomföras under viss tid på året på grund av väderförhållanden.
  • Det är för kostsamt att tillhandahålla ny examination tidigare än i samband med nästa kurstillfälle, till exempel när det gäller vissa typer av laborationer.
  • Examinationen kräver att universitetet behöver anpassa sig till externa aktörer och dessas möjlighet att ta emot studenter, till exempel vid verksamhetsförlagd utbildning.

Observera dock att sådana skäl måste vägas mot studenternas möjlighet att slutföra sin utbildning inom rimlig tid.

Vid planering av omexamination ska hänsyn tas till tidpunkt för andra planerade examinationer inom ramen för aktuell kurs och/eller program. Datum för omexamination ska normalt meddelas senast vid ordinarie examinationstillfälle.

En omexamination innebär att ett nytt betygsbeslut ska fattas, i regel av den för kursen senaste utsedda examinator.

För obligatoriska moment gäller samma regler som för omexamination, men med undantaget att det finns möjlighet att erbjuda ersättningsuppgifter istället för ett nytt obligatoriskt moment. Om denna möjlighet tillämpas bör det framgå av kursplanen.

Uppsamlingsexamination

Om det inte finns särskilda skäl som talar emot det så ska studenter erbjudas ett uppsamlingsexaminationstillfälle inför höstterminen, och om så är möjligt även inför vårterminen.

Reglerna för omexamination gäller också obligatoriska moment. Det innebär att om en student inte kan delta i ett obligatoriskt moment ska nytt tillfälle erbjudas inom fem veckor efter det ordinarie tillfället. Vid omexamination gäller, att tiden mellan meddelande av betygsbeslut för ordinarie examination och omexamination måste vara minst två veckor. Detta för att studenterna ska ges möjlighet att förbereda sig inför omexaminationen.

När det gäller nytt tillfälle att genomföra obligatoriskt moment finns rimligtvis inte samma behov av tid för förberedelse för studenten, då obligatoriska moment i normalfallet enbart ställer krav på deltagande. Därmed bör det inte möta några hinder att det nya tillfället att göra det obligatoriska momentet erbjuds tidigare än två veckor efter ordinarie, om detta bedöms lämpligt. 

De undantagsmöjligheter från tidsintervallet som beskrivits under rubriken omexamination och uppsamlingsexamination ovan gäller också obligatoriska moment.

Förutsatt att det finns stöd för det i kursplanen, får dock examinator bestämma att en student som inte har godkänts vid examination får utföra kompletterande uppgifter för godkänt betyg, i stället för omexamination. Av kursplanen ska det i så fall framgå inom vilken tid kompletteringen ska utföras och på vilket sätt kompletteringen får utföras. Komplettering bör kunna vara aktuellt i situationer där en student inte uppnår gränsen för godkänt betyg, men ligger nära den och bedöms kunna nå gränsen genom att göra kompletterande uppgifter av begränsad omfattning under begränsad tid.

Ett eventuellt kompletteringsförfarande ska ske efter det att beslut om betyget underkänd har fattats. Ett beslut om att en student är underkänd i en examination, men har möjlighet att komplettera, måste alltså förses med anvisningar om hur, och inom vilken tid, studenten ska genomföra kompletteringen

Den som har fått ett godkänt betyg vid en examination har inte rätt att genomgå förnyad examination i syfte att höja betyget.