Betygsföreskrifter (betygsskala) och betygskriterier
Genom att formulera mål för varje kurs tydliggörs vilka kunskaper, färdigheter och/eller förmågor som studenten förväntas visa efter genomgången kurs för godkänt betyg. För samtliga kurser ska betygskriterier, som anger vad studenten ska ha tillägnat sig för att erhålla respektive betygsgrad, vara kända för studenterna. Av betygskriterierna ska det framgå hur betyg sätts i förhållande till kursens mål.
Mer information om betyg, betygssystem och betygskriterier finner du på Inforum (inlogg krävs).
Betygsföreskrifter (betygsskala)
Som betyg ska enligt rektorsbelut något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas. Rektor beslutar huruvida annat betygssystem får användas för en viss kurs om det finns särskilda skäl. I de fall annat betygssystem får användas för viss kurs ska det framgå av respektive kursplan.
För en helt eller delvis verksamhetsförlagd kurs inom utbildning som leder till förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar eller yrkeslärarexamen, ska dock alltid fler än ett betygssteg användas för ett godkänt resultat. Detta gäller bara om den verksamhetsförlagda delen av kursen omfattar mer än tre högskolepoäng, vilket regleras i 6 kapitlet 18 § högskoleförordningen.
Betygskriterier
Betygskriterier syftar till att skapa en rättssäker grund för bedömningen av studentens prestation i förhållande till de mål som examinationen prövar.
Vid Örebro universitet ska samtliga kurser enligt Riktlinjer för examination på grundnivå och avancerad nivå ha tydliga och för studenterna kända betygskriterier. Örebro universitet har valt att inte skriva in kriterierna i kursplanen. Betygskriterierna ska dock upprättas och fastställas genom beslut i enlighet med delegationsordningen samt delges studenterna senast vid kursstart, förslagsvis i kursguiden.
Betygskriterierna ska vara skriftliga och ”betraktas som riktlinjer som ska följas så långt som det är möjligt”. Av betygskriterierna ska det ”framgå hur betyg sätts i förhållande till kursens mål” vilket innebär att det av dessa ska framgå vad studenten ska ha tillägnat sig för att erhålla respektive betygsgrad. Observera att om examination sker i grupp bör bedömningsmallar utformas så att individuell prövning kan ske.
Betygskriterier ska skrivas för hela kursen i de fall kursen enbart innehåller en examination. Om kursen däremot innehåller fler examinationer ska det finnas betygskriterier för varje examination.
Att betygskriterierna ska vara kända på förhand för studenterna bidrar till transparens och förutsägbarhet. Syftet är även att säkerställa likvärdighet i bedömningen av de enskilda studenternas prestationer vid ett examinationstillfälle, såväl som likvärdighet i bedömning av samma examinationsuppgift över tid. Med stöd i Förvaltningslagen kan skälen till ett betygsbeslut utelämnas om bedömningen skett efter tydliga betygskriterier.
För att få hjälp och stöttning i samband med arbetet kring betygskriterier finns vid Örebro universitet Högskolepedagogiskt centrum. Mer information finns även att läsa på ”Hur formulerar jag användbara betygskriterier"?