Beställ försäkringsintyg för studier i utlandet

Du som ska göra praktik, VFU, datainsamling eller ex-jobb utomlands via Örebro universitet eller åka på utbytesstudier är försäkrad under din mobilitet.

Innan du beställer Kammarkollegiets försäkringsintyg Student UT är det viktigt att du tar del av informationen om vad försäkringen täcker.

Här kan du läsa mer om försäkring vid utlandsvistelse.

Beställ Kammarkollegiets försäkringsintyg Student UT

Keep session alive

Underlag som styrker din studieperiod

Du som ska göra praktik, VFU, datainsamling eller ex-jobb i utlandet behöver inkomma med ett underlag som innehåller nedanstående uppgifter:

  • Ditt namn
  • Studieperiod (start- och slutdatum)
  • Underskrift från handledare från mottagande organisation
  • Underskrift från handledare från Örebro universitet

Om du har ansökt om Erasmus+ praktikstipendium kan du använda din ansökan som underlag. Du som har ansökt om Minor Field Studies kan använda "Intyg kontaktperson MFS" som underlag. Detta har du fått från din MFS-koordinator.

Underlag som styrker din studieperiod

Du som ska läsa en utbytestermin behöver bifoga ett underlag som styrker:

  • Namnet på ditt värduniversitet
  • Ditt startdatum (inklusive eventuellt introduktionsprogram)
  • Ditt slutdatum (inklusive eventuell examinationsperiod)

Det går exempelvis bra att bifoga ditt antagningsbesked från värduniversitetet eller en skärmbild från värduniversitetets kalendarium. Om du bifogar en skärmbild behöver det vara tydligt att informationen kommer från värduniversitetets hemsida.


Genom att skicka in detta formulär samtycker jag till att mina uppgifter i formuläret hanteras av Örebro universitet för utfärdande av försäkringsintyg från Kammarkollegiet. Uppgifterna behandlas i systemet EpiServer under tre år varefter de gallras. Lämnade uppgifter kan rättas och även raderas genom att kontakta Infocenter@oru.se.

Mer information om hur Örebro universitet hanterar personuppgifter finns på sidan Behandling av personuppgifter vid Örebro universitet.

Jag accepterar