This page in English

Referenshanteringsprogrammet Zotero

Foto på två studenter som sitter vid ett bord med datorer och böcker.

Genom att använda ett referenshanteringsprogram blir det enklare att hålla reda på och skriva referenser, vilket sparar mycket tid. Zotero är ett gratis referenshanteringsprogram som hjälper dig att spara, dela och infoga referenser och skapa referenslista enligt olika stilar.

För att komma igång går du till zotero.org och klickar på Download Now.

Börja med att ladda ner själva referenshanteringsprogrammet Zotero och installera sedan Zotero Connector för webbläsaren. Kopplingen till Word/LibreOffice följer med automatiskt. När installationen är klar öppnar du Zotero via ikonen på skrivbordet.

Om du har en svensk version av Chrome eller Firefox installeras automatiskt den svenska versionen av Zotero. 

Om du arbetar med Zotero på olika datorer eller om du vill dela ditt Zoterobibliotek med andra måste du skapa ett konto

I Zotero klickar du sedan på Redigera, väljer Inställningar och Synkronisera. Fyll i ditt användarnamn och lösenord samt bocka i Synkronisera automatiskt och Synkronisera bifogade filer i mitt bibliotek med: Zotero.

Om du bara behöver skapa en enstaka bibliografi eller har Chromebook är zoterobib ett snabbt och enkelt alternativ.

OBS! För att boka handledning måste du vara registrerad som student eller anställd vid Örebro universitet.

Vilket referenshanteringsprogram önskar du handledning i?

Med denna bokningsförfrågan samtycker jag till att mina uppgifter i bokningsformuläret hanteras av Örebro universitet under den tid som handledningsförfrågan administreras. Lämnade uppgifter kan rättas och även raderas genom att kontakta biblioteket@oru.se.

Mer information om hur Örebro universitet hanterar personuppgifter finns på sidan Behandling av personuppgifter vid Örebro universitet.