Referenssystem och referensguider

Foto på en person som sitter och pekar på en datorskärm.

I akademiska texter förväntas du stödja dig på källor och relatera dina resultat till tidigare forskning. Det är dessutom mycket viktigt att du inte enbart anger källa i direkt anslutning till dina referat och citat, utan även förtecknar den i en referenslista i slutet av din text. Referenslistan utformas i enlighet med ett anvisat eller valt referenssystem och en referensguide.

Alla källor som du hänvisar till i din text måste förtecknas i en referenslista, även kallad litteraturförteckning eller källförteckning. Uppgifter om varje källa bör vara så fullständiga, att läsaren lätt ska kunna identifiera källan. Vilka uppgifter du ska ange kan skilja sig mellan olika typer av källor, exempelvis mellan en vetenskaplig artikel och en bok. Tänk på att du inte ska ta med dina källors källor, utan bara de källor du själv har läst. Placera referenslistan i slutet av din text, före bilagor.

Referensernas utformning

Exakt hur källhänvisningar och referenser ska utformas och organiseras i referenslistan – alfabetiskt eller i nummerordning – beror på valt referenssystem. Det finns tre typer av referenssystem: parentessystem (APA och Harvard), siffersystem (Vancouver och IEEE) och fotnotsystem (Oxford). Vart och ett av dem används av flera olika vetenskapliga ämnen som ibland har utformat egna referensguider. Anvisningar i dessa referensguider kan därför innehålla exempel på källtyper som är specifika för ämnet, medan andra typer av källor saknas. Det är förklaringen till att du längre ned på denna sida hittar flera olika referensguider under varje referenssystem.

Vilket referenssystem och vilken guide du ska använda anges antagligen i din studiehandledning eller uppgiftsanvisning. Ibland får du välja själv, och då kan du gå till de referensguider som listas nedan. Följ sedan guiden konsekvent och blanda inte olika referenssystem. Om det saknas någon typ av källa i den anvisade referensguiden, rekommenderar vi att du

  • letar i en annan guide till samma referenssystem eller till ett annat referenssystem.
  • gör en sökning i Google på exempelvis ”hänvisa till en lagkommentar”. Det är ett snabbt sätt att hitta en mall för både källhänvisningar och referenser. Glöm inte att i båda fallen anpassa rådet till valt referenssystem och -guide.

Film om referenssystem och referensguider från Örebro universitetsbibliotek.

  • Anteckna uppgifter om alla texter du läst under arbetet med en skrivuppgift, för att senare enkelt kunna sammanställa en lista av dem du använt i din text. I en längre text kan du ta hjälp av ett referenshanteringsprogram, för att hålla ordning på dina källor, infoga källhänvisningar och skapa referenser.
  • Du får förslag på utformning av referenser även i databaser och i katalogen Libris. Därifrån kan du enkelt kopiera över dem till ditt dokument, men kom ihåg att kontrollera att alla nödvändiga uppgifter finns med och att stilen motsvarar den valda referensguidens.
  • Spara utskrifter av elektroniska källor som kan komma att uppdateras eller notera datum när du besökte dem.
  • Upprätta bara en referenslista. Flera separata förteckningar försvårar för läsaren att hitta källan, eftersom typ av källa sällan framgår i löptexten och därför inte är känd på förhand.
  • Tänk på att referenslistan talar svenska om språket i din text är svenska, och engelska om du skriver på engelska. Det gäller förkortningar och ord som red., s., uppl., u.å., tillgänglig, hämtad från …, inte verkets titel.

APA-systemet är ett parentessystem, vilket innebär att källhänvisningar anges inom parentes direkt i löptexten. Källuppgiften består av ett huvudord – oftast författarens efternamn eller den utgivande myndighetens/ organisationens namn – och publikationens utgivningsår, utom vid citat då även siduppgift ska anges. Övriga uppgifter om källan redovisas i referenslistan där källorna ordnas alfabetiskt efter huvudordet. Källhänvisningen placeras alltid före punkt i en mening.

Fördelen med APA-systemet är att det tydligt framgår vilken källa du stödjer dig på. En möjlig nackdel är att källhänvisningen ibland blir lång, särskilt vid kollektiv källhänvisning eller när sidhänvisning krävs och källhänvisningarna blir många.

Harvardsystemet är ett parentessystem, vilket innebär att källhänvisningen anges inom parentes i löpande text. Källuppgiften består av ett huvudord – oftast författarens efternamn eller den utgivande myndighetens/organisationens namn – och publikationens utgivningsår, utom vid citat då även siduppgift ska anges. Övriga uppgifter om källan redovisas i referenslistan där källorna ordnas alfabetiskt efter huvudordet. Parentesen placeras alltid före punkt i en mening.

Fördelen med Harvardsystemet är att det blir tydligt för läsaren vilken källa du stödjer dig på. En möjlig nackdel är att parentesen ibland blir lång, särskilt vid kollektiv källhänvisning eller när siduppgift krävs och hänvisningarna blir många.

IEEE-systemet är ett siffersystem. Det betyder att källhänvisningar anges med siffror som placeras inom var sin parentes [ ] i löpande text. Den första källan som du hänvisar till i texten får nummer [1], den andra nummer [2] och så vidare. Varje källa behåller sitt nummer genom hela texten. I referenslistan förtecknas källorna i nummerordning med den aktuella siffran framför referensen. Lägg märke till att källhänvisningen alltid placeras före punkt i en mening, samt att källorna även vid en kollektiv källhänvisning förses med var sin parentes.

Två fördelar med IEEE-systemet är att källhänvisningarna tar mindre plats än i parentessystemet och att det är lätt att hitta bland rätt referenser i referenslistan. Till nackdelarna hör att det under arbetets gång kan bli svårt att hålla reda på källorna, att läsaren vid passiv källhänvisning inte kan se vilken källa som åberopas, samt att numreringen kan behöva ändras när en ny källa inkluderas i texten. Ett tips är att använda APA först och att ändra till siffror när texten är helt klar. Numreringen måste alltid kontrolleras mycket noggrant.

Oxfordsystemet är ett fotnotsystem. Det betyder att källhänvisningen utformas som en upphöjd siffra1 som placeras omedelbart efter ett referat eller citat. Siffran hänvisar till numrerad fotnot med källinformation längst ned på samma sida. Första gången en källa nämns i texten bör källuppgifterna i fotnoten vara så fullständiga som möjligt, dock inte nödvändigtvis lika utförliga som i referenslistan. Andra gången anges endast författarens efternamn och sida. I referenslistan förtecknas källorna i alfabetisk ordning.

Fördelen med Oxfordsystemet är att nummer inte stör läsningen på samma sätt som parenteser och att läsaren inte behöver bläddra i texten, för att få reda på vilken källa som åberopas. En nackdel som många upplever är att fotnoterna ibland blir många.

Fotnoter brukar ibland också användas tillsammans med andra referenssystem för tilläggsinformation och ordförklaringar. Nottexten inleds även då med stor bokstav och avslutas med punkt.

Vancouversystemet är ett siffersystem. Det betyder att källhänvisningar anges med siffror som placeras inom vanlig parentes ( ) eller hakparentes [ ] i löpande text. Den första källan som förekommer i texten får nummer [1], den andra nummer [2] och så vidare. Varje källa behåller sitt nummer genom hela texten. I referenslistan förtecknas källorna i nummerordning med den aktuella siffran framför referensen. Du kan därför inte skapa flera separata referenslistor för olika typer av källor. Lägg märke till att källhänvisningen alltid placeras före punkt i en mening.

Fördelen med Vancouversystemet är att källhänvisningarna tar mindre plats än i parentessystemet och att det blir lätt att hitta källan i referenslistan. Bland nackdelarna kan nämnas att det under arbetets gång kan bli svårt att hålla reda på källorna, att läsaren vid passiv källhänvisning inte direkt ser vilken källa som åberopas i texten, samt att numreringen kan behöva ändras när en ny källa inkluderas. Ett tips är att använda APA först och att ändra till siffror när texten är helt klar. Numreringen måste alltid kontrolleras mycket noggrant.